Een kerstpakket lijkt door de jaren heen voor veel medewerkers een verworven recht geworden. Het kerstpakket een jaar overslaan, is daarom voor veel bedrijven geen optie. Vol verwachting klopt het hart van uw werknemers, hopende op een groots gevuld pakket. En dat is begrijpelijk. Maar bij die verwachting van de moderne werknemer, hoort inmiddels een nieuwe component: zijn de kerstpakketten allemaal wel duurzaam? Wat zegt het kerstpakket over m’n bedrijf?

Gangbaar was altijd: Goed gevulde dozen. Veel & Vol, want dat verwachten medewerkers toch van u? Van al dat goeds eet de gemiddelde medewerker zelf maar een klein deel en een groot deel wordt weggegeven. Weggegeven aan familieleden of buren, of aan op kamers wondende kinderen waarvan gedacht wordt dat zij het wél kunnen gebruiken. Niet dus. Een deel belandt bij hen rechtstreeks in de keukenkast, om er vervolgens weer uit te komen en dan alsnog de prullenbak in te verdwijnen omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken: twee kerstpakketten geleden…

Hoe mooi de gedachte ook, dit soort traditionele pakketten zijn allesbehalve duurzaam. En daarbij komt dat de hedendaagse medewerker niet alleen zelf wil kunnen kiezen, maar ook nog eens duurzaamheid een warmer hart toedraagt dan ooit tevoren. De meeste medewerkers kijken een gegeven paard niet in de mond, maar echt blij worden uw werknemers amper van een nietszeggend pakket.

Kies daarom voor ons kerstkeuzepakketconcept!

Wanneer u dan toch uw medewerkers met een kerstgeschenk wilt waarderen, biedt hun dan de ruimte om zélf te kiezen. De kans dat het zelfgekozen product wél wordt gebruikt of opgegeten is vele malen groter dan wanneer u iets voor uw medewerkers bepaalt.  En mocht uw medewerker zélf alles al in huis hebben, of besluiten het kerstgeluk te willen delen, dan stelt ons concept hen in de gelegenheid om de waarde van het geschenk te doneren aan een lokaal goed doel.

Hét ultieme kerstkeuzeconcept staat op www.kerstpakkettenmeteengoedverhaal.nl  Die webshop brengt een selecte groep eigentijdse Nederlandse producenten in beeld die met hun duurzame producten op geheel eigen wijze bijdragen aan een betere wereld. Divers duurzaam: van het tegengaan van voedselverspilling, het verbeteren van biodiversiteit of het zorgen voor een goede dagbesteding voor zorgbehoevende mensen. Het zijn thema’s die iedereen in het hart sluit en waar consumenten steeds vaker bij stil staan. Wanneer dat samen komt in een kerstkeuzepakket, dan wint iedereen: gelukkigere werknemers door een cadeau dat hen gelukkig maakt, minder verspilling,  een beter milieu en een mooiere samenleving.

Geluk zit in een klein boekje: “Zo onderneem je circulair in food”

Initiatiefnemer van het kerstkeuzeconcept is ondernemer, leraar, foodie en levensgenieter Junion Hanenberg, auteur van het boek “Zo onderneem je circulair in food”.

Junion richtte een coöperatie van koks, voedselbedrijven, studenten en denkers op om voedselverspilling tegen te gaan. In het duurzame concept voor zijn bedrijf “IntelligentFood” komen keten-, structuur- en procesinnovatie bij elkaar. Zijn vertrekpunt hierbij was de vraag: “Hoe krijg ik voedselproductiebedrijven gemotiveerd om meer tegen voedselverspilling te doen?” Veel bedrijven verrekenen de waarde van de reststromen namelijk gewoon in hun verkoopprijs, innoveren is voor hen ingewikkeld. Maar daar waar reststromen al zijn betaald, voelen bedrijven de urgentie niet om met slim gebruik van de reststromen een duurzame nieuwe inkomstenbron aan te boren. Tijdens zijn onderzoek kwam Junion al snel tot de conclusie dat de hoeveelheid reststromen zó immens groot is, dat je deze uitdaging in teamverband kunt oplossen.

Hoe meer partijen met elkaar samenwerken, des te meer voedsel er kan worden gered (des te meer kan worden bespaard of zelfs verdiend). In zo’n complexe omgeving met betrokken partijen te komen tot duurzame oplossingen: dat beschrijft hij in zijn boek “Zo onderneem je circulair in food” dat hij samen met Annemarie Oord schreef.

Door de research voor het schrijven van zijn boek is Junion andere ondernemers tegengekomen die -net als hij- duurzaamheid ook in hun DNA hebben. Duurzaamheid is een beweging geworden, een way of life een way forward en een logisch levensmotto dat  allang niet meer alleen om milieu gaat, of één thema (als voedselverspilling). Duurzaamheid is hip. Duurzaamheid is hot. En al deze duurzame ondernemers hebben hun krachten gebundeld als partners in de kerstkeuzewebshop www.kerstpakketmeteengoedverhaal.nl. Hier vindt u meer dan 200 duurzame keuzemogelijkheden van meer dan 40 ondernemers. Keuzemogelijkheden waarvan uw werknemers een duurzaam vreugdedansje doen… En… door Junion’s achtergrond op het gebied van het tegen gaan van verspilling én zijn passie voor duurzaamheid en producten met een goed verhaal,  kun je erop vertrouwen dat alle producten ook écht duurzaam zijn.