Zo onderneem je circulair in food

Auteur(s): Junion Hanenberg, Annemarie Oord
Publicatie: augustus 2022
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

In dit boek vertelt Junion Hanenberg, oprichter van IntelligentFood, hoe hij een circulaire onderneming is gestart om voedselverspilling het hoofd te bieden. Het moet anders kunnen. Heel anders. Maar waar begin je? Alles komt in dit boek voorbij, wat jou voorbereidt op circulair ondernemen in een heel belangrijke tak van sport: food. Ga jij de uitdaging aan?

Voedselverspilling lijkt vaak niet zo’n groot probleem, zolang je het alleen op jezelf betrekt. Er gaat af en toe wat in de afvalbak, omdat iets over datum is. Omdat je net wat te veel gekookt hebt voor vandaag, maar te weinig overhoudt voor een volledige maaltijd morgen. Het probleem is dat dit op heel grote schaal gebeurt. Als we onze aarde leefbaar willen houden voor onszelf en de generaties na ons, zullen we hier vele malen zorgvuldiger mee om moeten gaan dan we nu doen. Daarbij is het belangrijk dat we beseffen dat onze aarde een gesloten systeem is. Er komen geen grondstoffen spontaan bij, net zo min als dat er spontaan stoffen uit ons aardse systeem verdwijnen. Dus hoe meer we verspillen en vervuilen, des te meer we daar last van krijgen. Een bioloog zou dat een typisch geval van ‘nestbevuiling’ noemen. Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen en bedrijven die dat zien, die dat begrijpen en daar ook actie op ondernemen. Dat zijn consumenten die op steeds meer vlakken duurzame keuzes maken en bedrijven die circulair ondernemen.

Hoe meer bedrijven circulair gaan ondernemen – met aandacht en respect voor grondstoffen, milieu en maatschappij – des te meer effect dat zal hebben op consumenten. Dat is ook logisch; naarmate het aanbod van duurzaam geproduceerd voedsel toeneemt, wordt het voor consumenten gemakkelijker om daarvoor te kiezen. Die consument koopt niet alleen het duurzame product, maar ook het goede verhaal dat daaraan vastzit. En daar wil een consument in redelijkheid ook best iets meer voor betalen.

Nog niet verschenen, verwacht op 15‑09‑2022