Jumbo Supermarkten vindt het belangrijk dat klanten kunnen genieten van smaakvolle én verantwoord geproduceerde cacaoproducten; nu en in de toekomst. Jumbo heeft zich daarom in 2021 aangesloten bij het Dutch Initiative on Sustainable Cacao (DISCO). Onderdeel van dit commitment is om cacaoboeren in staat te stellen een leefbaar inkomen te verdienen in 2030. Jumbo is enkele jaren geleden gestart met Tony’s Open Chain om invulling te geven aan de afspraken binnen DISCO. Vandaag maakt Jumbo bekend om eind 2029 haar huismerkassortiment met cacao te hebben omgezet naar leefbaar inkomen programma’s, waar een referentieprijs voor een leefbaar inkomen (LIRP) een kernonderdeel van is. Eind 2027 is 50% van de huismerkproducten met cacao volgens een dergelijk programma ingekocht.
Jumbo is gestart met de inkoop van cacao via Tony’s Open Chain voor onder meer kerstkransjes, en chocoladeletters. Door middel van de Living Income Reference Price betaalt Jumbo via dit programma een prijs die boeren in staat stelt een leefbaar inkomen te verdienen. Naast het betalen van een LIRP is Tony’s Open Chain ook een bewezen model voor het terugdringen van illegale kinderarbeid en tegengaan ontbossing. Het assortiment betere en eerlijkere cacao wordt de komende jaren verder uitgebreid naar het volledige huismerkassortiment met cacao: van repen tot hagelslag, koekjes en ontbijtgranen. Tot eind 2029 wordt 100% van het huismerkassortiment met cacao volgens deze programma’s ingekocht. Voor de invulling van dit bredere commitment voert Jumbo gesprekken met meerdere partners.
Aandacht voor mens, dier en natuur
Marjolein Verkerk, Hoofd MVO bij Jumbo: “Bij Jumbo vind je steeds duurzamere producten in het schap, geproduceerd met aandacht voor mens, dier en natuur. Samen met onze leveranciers en partners werken we onder andere aan goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de mensen die betrokken zijn bij de productie van onze eigen producten. Daarbij vinden we het heel belangrijk dat boeren en telers dichtbij en verder weg een inkomen verdienen waar ze van rond kunnen komen. Ons commitment aan DISCO vraagt om een gedegen plan. De ontwikkeling ervan hebben we in goede afstemming gedaan met Oxfam Novib. Het commitment vraagt om een extra financiële investering van Jumbo. Om dit mogelijk te maken in combinatie met betaalbare boodschappen voor klanten wordt de uitbreiding van het aandeel opgebouwd per jaar. Het plan geeft ons houvast en vertrouwen om de ambitie daadwerkelijk waar te maken en zelfs een jaar eerder dan afgesproken.”
Bron: Jumbo
