Sinds begin 2022 is Sibbe Krol Director of Sustainability bij bloomon. In het verleden heeft hij gewerkt bij verschillende NGO’s en duurzaamheidsinitiatieven, voornamelijk in Oost-Afrika en in Zuid- en Zuidoost Azië. Aan de hand van de duurzaamheidsambities van bloomon en Bloom & Wild Group, waar bloomon sinds 2021 een onderdeel van uitmaakt, stippelt Sibbe de route uit op bloomons duurzaamheidsreis.

Gefeliciteerd, bloomon is nu B Corp-gecertificeerd, wat betekent dit voor jou?

We zijn natuurlijk trots op onze hoge score, te danken aan het teamwerk binnen de hele organisatie. Ik zie het als een beloning van alle aandacht die uitgaat naar duurzaamheid. Maar het is ook met name een motivatie voor de toekomst, zodat we ons voortdurend blijven verbeteren. We zijn vooral heel blij met de extra punten die we hebben gekregen met ‘Impact Business Models (IBMs)’ voor onze biologische producten en het ondersteunen van lokale gemeenschappen in Afrika.

Wat heeft jullie als organisatie gemotiveerd om B Corp-gecertificeerd te worden?

We geloven in de kracht van samenwerking. Door een B Corp te worden, zijn we nu onderdeel van een gemeenschap van bedrijven die zich willen inzetten om het bedrijfsleven een ‘force for good’ te laten zijn. Onze ambitie is om structurele stappen te zetten op het gebied van duurzame impact en dit ook met de rest van de bloemensector en het verdere bedrijfsleven aan te jagen. De B Corp certificering geeft ons niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook wat er beter kan. Dat geeft ons richting om verder te groeien en de impact van ons bedrijf te blijven verbeteren.

Hoe past het behalen van de B Corp-certificering in jullie bredere duurzaamheidsstrategie?

Toen we in 2022 aan de slag gingen met onze duurzaamheidsstrategie beseften we dat we een onafhankelijke en transparante maatstaf wilden voor ons bedrijf. We kwamen tot de conclusie dat B Corp de meest holistische en gedetailleerde methode was. Op basis van gesprekken met experts, partners en NGO’s hebben we een aantal duurzame prioriteiten gekozen, op basis van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Zo kijken we naar Klimaat, Biodiversiteit, Arbeidsomstandigheden en Gender & Inclusiviteit.

Hoe belangrijk is het dat een bloemist zich focust op niet alleen financiële, maar ook duurzame en sociale doelstellingen?

Wij zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen belangrijk is, maar echt essentieel is voor de toekomst. De uitdagingen waar we voor staan, zoals klimaatverandering en mondiale ongelijkheid, zijn gigantisch. Daar moeten we met zijn allen mee aan de slag: overheden, kennisinstellingen en ook het bedrijfsleven. Zodra steeds meer bedrijven hier serieus mee bezig zijn, kan er echt wat gaan verschuiven. Zo hopen we dat er in de Benelux snel ook andere bloemisten zich bij B Corp aansluiten.

Daarnaast is het onderwerp niet alleen maar belangrijk om schade te beperken of om problemen te voorkomen. We zien ook heel veel voordelen. Door in te zetten op duurzaamheid hebben we veel betere inzichten gekregen in onze waardeketen, onze leveranciersrelaties verdiept, nieuwe collega’s gevonden en nieuwe innovaties ontwikkeld. Er zijn heel veel positieve neveneffecten!

Hoe dragen jullie bij aan de gemeenschappen waarin jullie actief zijn? Zijn er specifieke projecten of initiatieven gericht op lokale duurzaamheid?

Het mooie van B Corp is dat echt over alles nagedacht moet worden. Dus ja, we dragen op verschillende manieren bij aan lokale gemeenschappen. Door premiums te betalen aan Fair Trade Committees bijvoorbeeld, zodat medewerkers van bloemenkwekerijen in ontwikkelingslanden betere toegang tot zorg en onderwijs krijgen. Maar we ondersteunen ook veel lokale initiatieven in de markten waar we actief zijn, zoals Stichting Met je hart, Carers Trust en The Pollinators.

Daarnaast kijken we naar hoe we onze impact van onze operaties zelf kunnen minimaliseren door circulair te werken, afval te vermijden en door zo goed mogelijk voor onze teamleden te zorgen.

Hoe worden jullie medewerkers betrokken bij jullie duurzaamheidsinitiatieven? Zijn er interne programma’s of trainingen die zijn geïmplementeerd om bewustzijn en betrokkenheid te vergroten?

Duurzaamheid is een onderwerp voor iedereen. Elk team is er op zijn eigen manier mee bezig; of het nou gaat om de inkoop van onze bloemen, de CO2-emissies van onze cloud-opslag, duurzame snacks op kantoor of het bieden van ondersteuning voor medewerkers met speciale behoeften. Daarnaast krijgt iedereen jaarlijks minstens één dag vrij om te vrijwilligen bij een initiatief naar hun keuze, zodat iedereen zich in kan zetten voor iets wat voor hen belangrijk is. Zo zijn er collega’s vrijwilliger bij de voedselbank of organiseren mensen acties om zwerfvuil op te ruimen.

Hoe integreren jullie duurzaamheidspraktijken in jullie supply chain en zakelijke partnerschappen? Hebben jullie specifieke criteria of normen voor het selecteren van leveranciers en partners op basis van duurzaamheid?

Allereerst werken we met CO2-budgetten, dat wil zeggen dat onze boeketten niet meer dan een bepaalde hoeveelheid CO2-uitstoot mogen veroorzaken. Die budgetten verlagen we elk jaar, richting Net Zero. Wat we vooralsnog niet gereduceerd hebben, compenseren we met behulp van Climate Neutral Group.

Daarnaast zijn we lid van het FSI, Floriculture Sustainability Initiative, een samenwerkingsverband tussen bedrijven en NGO’s zoals WNF en IDH. Als lid van FSI hebben we ons eraan gecommitteerd om in 2025 90% van onze bloemen in te kopen op basis van FSI-criteria; met milieu-, sociale en ‘good agricultural practices (GAP)’ certificeringen. Aanvullend hanteren we een lijst met verboden bestrijdingsmiddelen en promoten we steeds meer biologische producten.

Naast bloemen kijken we ook voor andere categorieën naar de klimaatvoetafdruk op basis van Life Cycle Assessments en kopen we voor onze verpakking bijvoorbeeld alleen FSC gecertificeerd papier.

Wat zijn je huidige projecten en wat zijn je ambities? Wat zijn jullie toekomstplannen met betrekking tot duurzaamheid?

We willen de B Corp-score in de nabije toekomst graag overtreffen, wat betekent dat we continu werken aan een verbeterplan. Elke drie jaar worden we opnieuw beoordeeld. B Corp helpt ons om een goed overzicht te houden over alle zaken waarmee we rekening moeten houden bij het runnen van een duurzamer bedrijf. Ook wisselen we tips en kennis uit met andere B Corps. Al deze kennis en inzichten gebruiken we als input voor onze duurzaamheidsstrategie en duurzaamheidsinitiatieven die we op de planning hebben staan.

Wat maakt het voor jullie klanten anders, nu bloomon B Corp-gecertificeerd is?

Het kan klanten het vertrouwen geven dat ze winkelen bij een bedrijf dat niet alleen gericht is op winst maken, maar ook op het nemen van verantwoordelijke stappen voor mens en milieu. Het is een keurmerk dat aangeeft dat we ons inzetten voor duurzaamheid, eerlijke praktijken en transparantie. Via onze certificering laten we de buitenwereld zien waar we mee bezig zijn. Zo blijven we transparant in onze voortgang, ook naar onze klanten. Daarnaast heeft B Corp ook beoordeeld of we goed voor onze klanten zorgen en daar hebben we een hele mooie score voor gekregen!

Heb je tips voor andere bedrijven (in de bloemensector) die willen focussen op duurzaam ondernemen en wellicht het B Corp-certificeringsproces willen starten?

Ga vooral de uitdaging aan. Uiteindelijk kun je altijd blijven wikken en wegen, maar het is belangrijk om met duurzame initiatieven te beginnen. Als je eenmaal begonnen bent, zul je vanzelf zien dat er steeds meer inzichten en voordelen naar boven komen. Daarnaast is het behalen van B Corp-certificering echt een team effort. Een kleine kerngroep kan het coördineren en uitvoeren, maar ze zullen veel input nodig hebben. Zorg er dus voor dat het hele team van het begin af aan op de hoogte is en er achter kan gaan staan, zodat iedereen op tijd bij kan dragen!