O My Bag Amsterdam is in 2011 opgericht met de missie om een positief verschil te maken in India. Het is een impactbedrijf, wat wil zeggen dat de milieuvriendelijk geproduceerde leren tassen een middel zijn om in Kolkata meer banen, betere banen, hogere inkomens en meer kansen voor vrouwen te creëren. O My Bag gebruikt chroomvrij, natuurlijk gelooid leer, appel leer als vegan alternatief en gerecycled katoen. Het merk legt veel nadruk op de levensduur van hun producten door het aanbieden van levenslange garantie, reparaties en een groot tweedehandsprogramma.

Het merk timmert hard aan de weg en wordt inmiddels verkocht in 26 landen over de hele wereld. Maar juist op het gebied van duurzaamheid zijn er dit jaar mooie mijlpalen te vieren.

Zo heeft O My Bag dit jaar 7560 kilo plastic opgeruimd uit de rivier de Ganges in India. O My Bag doet liever niet aan sales, omdat het merk eerlijke prijzen belangrijk vindt, en geen overconsumptie wil stimuleren. Maar soms is een sale nodig om te zorgen dat alle producten een eigenaar vinden. Om dicht bij haar missie te blijven wilde O My Bag dat de sale ook direct een positief verschil zou maken. Daarom besloot het om in samenwerking met Sumthing en Plastic Fischer 5 kilo plastic uit de Ganges te halen, voor iedere geplaatste order. Om volledige transparantie te garanderen, heeft O My Bag samen met Sumthing ervoor gezorgd dat iedere klant precies kan zien hoeveel plastic er voor zijn of haar bestelling is opgeruimd.

Daarnaast investeert O My Bag al jarenlang in de gemeenschappen rondom de productie. Jaarlijks wordt 1% van de omzet teruggegeven aan lokale projecten in Kolkata die te maken hebben met gelijke kansen voor vrouwen en educatie. Omdat het bedrijf hard groeit, is het in staat om steeds meer en grotere projecten aan haar portfolio toe te voegen. Zo opent O My Bag dit jaar 4 scholen voor kinderen uit migrantenfamilies die werken in baksteenfabrieken, ondersteunt het 79 jonge vrouwen in skills development training en wordt dit project uitgebreid naar de sloppenwijken van Kolkata, om kinderen daar ook de kans op een opleiding te bieden.

Binnen de keten maakt O My Bag zich hard voor goede werkomstandigheden. Het bedrijf werkt met 4 producten in Kolkata en staat in direct contact met de medewerkers daar. Ieder jaar houdt O My Bag een enquête waarin de fabrieksmedewerkers gevraagd wordt naar hun werkomstandigheden. Op basis van de uitkomsten van die enquête worden de fabrieken verplicht om verbeteringen door te voeren. Dat kan gaan om kleine zaken, zoals het vaker schoonmaken van toiletten of het installeren van ventilatoren in de kantine, tot aan grotere zaken zoals het vergroten van financiële zekerheid door het betalen van een leefbaar loon premie.

Hoewel er dus al veel goed gaat, is er ook altijd genoeg te verbeteren. Het bedrijf stelt zichzelf ambitieuze doelen om scherp te blijven op haar missie. Zo wil O My Bag in 2030 100.000 levens in India positief beïnvloed hebben. Het wil ook haar frontrunner positie bewaken door te blijven innoveren met vegan alternatieven voor leer. En waarschijnlijk het allerbelangrijkst is het continu verlagen van de ecologische voetafdruk. Hoewel O My Bag uitsluitend werkt met gecertificeerd, chroomvrij, natuurlijk leer, blijft de impact van leerlooien groot. Daar staat tegenover dat O My Bag garandeert dat de tassen een leven lang mee gaan. Daarom is het groeien van het tweedehandsprogramma ook zo belangrijk. De komende jaren wil O My Bag beter inzicht krijgen in hoe de levenslange garantie zich verhoudt tot de voetafdruk in productie.

Femke Lotgerink, Sustainability Manager O My Bag