De toekomst van voedselkeuzelogo’s

Partner

Europa wil het maken van de duurzame en gezonde voedselkeuze voor de consument vergemakkelijken. De Farm to Fork strategie spreekt daarom over een Europees voedselkeuzelogo dat de gezondheid én duurzaamheid weergeeft. Momenteel hebben we daartoe twee aparte kanshebbers. Al lange tijd wordt over Nutri-Score gepraat als het gaat om de gezondheid. Nu lijkt er ook een serieuze kandidaat te zijn voor duurzaamheid: Eco-Score. Wat is de toekomst voor deze logo’s? Hoe lang moeten we nog wachten? 

Nutri-Score voor een gezonder voedselaanbod

Sinds 2017 staat Nutri-Score op de politieke agenda. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) liet recentelijk (4 juni jl.) aan de Tweede Kamer weten het logo hopelijk in de eerste helft van 2022 in te voeren. Verschillende voedselproducenten hebben al maanden twee soorten verpakkingen (zonder én met Nutri-Score) klaarliggen. Producent en retailer maken zich op voor een zorgvuldige en correcte invoering, maar kunnen niet eindeloos blijven wachten. Consumentenorganisaties als FoodWatch en de Consumentenbond sturen ook op een snelle en juiste invoering. Waar loopt het dan spaak? Een deel van de voedingswetenschappers houdt de deur potdicht zo lang het logo niet in lijn is met de Schijf van Vijf. Blokhuis is ook voorzichtig, hij wacht de conclusies van een internationaal wetenschappelijk comité af voor hij zijn besluit neemt over de introductie van Nutri-Score in Nederland. Wanneer, hoe en dus zelfs of het logo er komt blijft nog steeds spannend.

Eco-Score voor een duurzamer voedselaanbod

Niet alleen Nutri-Score, ook Eco-Score is uit Frankrijk overgewaaid naar Brussel en Nederland. De ontwikkelingen gaan snel. In januari dit jaar is het logo geïntroduceerd, in maart startten Colruyt (BE) en Lidl (DE) met pilots en nu heeft ook Lidl (NL & BE) aangegeven Eco-Score op een aantal koffie- en theeschappen te zetten. De discussie rondom Eco-Score is, ondanks de jonge leeftijd van het logo, al zichtbaar. Positief is de eenvoudige, relevante informatie die het logo biedt voor consumenten, producent en retailer. Maar het algoritme roept ook discussie op; hoe weeg je CO2-uitstoot en verlies van biodiversiteit tegen elkaar af? Het is dus nog maar de vraag of een voedselkeuzelogo de juiste manier is om dit soort fundamentele kwesties te beantwoorden.

De schoonheid van imperfectie

Voedselkeuzelogo’s: er valt altijd wat op en/of aan te merken. Natuurlijk moet Nutri-Score in grote lijnen in overeenstemming zijn met de Schijf van Vijf om verwarring bij de consument te voorkomen. Natuurlijk moet een Eco-Score op de juiste manier berekend zijn en alle milieuaspecten even goed afwegen. Maar laten we eerlijk zijn over beide logo’s: perfectie is, zoals met veel dingen in het leven, ook hier moeilijk haalbaar. Zoals Montesquieu al zei “Het betere is de vijand van het goede”. De consument staat bekend om haar wispelturigheid, en zal niet puur op basis van een voedselkeuzelogo de winkelwagen vullen. Het belangrijkste is dat deze logo’s een middel zijn voor voedselproducenten en retail om nu een gezonder en duurzamer voedselaanbod in de schappen te leggen. Daar is de consument echt mee geholpen, dus waar wachten we nog op?

Caitlin Hafkamp, Trainee Food Transition bij Schuttelaar & Partners

Share Button