Men kon een speld horen vallen zegt mede-organisator Charlotte Extercatte (founder van Transform4C). Alleen de achtergrondmuziek van de aftiteling was zachtjes hoorbaar. 100 ondernemers met collega’s van ABN AMRO hadden zojuist een unieke filmervaring doorlopen in het AwareHouse bij Interface. Het duurt even, maar dan komen de eerste reacties los. ‘Na zo’n indringend verhaal heb ik echt even tijd nodig om weer op aarde terug te komen. Je wordt meegenomen in 25 jaar transitie van een zeer vervuilend bedrijf naar nu, waar het meer CO2 uit de atmosfeer haalt dan toevoegt. Op de persoon wordt duidelijk wat maakt dat dit bedrijf wel de klimaatdoelen kan halen. En dat in nog geen 80 minuten’, aldus een deelnemer. ‘Het effect is iets wat een PowerPoint presentatie nooit zal kunnen vervangen.’

Van praten naar doen

Voorafgaand aan de filmervaring was een rondleiding op de productielocatie van het Europese hoofdkantoor van Interface. ‘Hiermee wordt verduurzaming echt tastbaar gemaakt. Dat wat je in de film ziet, herken je hier direct op de locatie. Het geeft de mogelijkheid om na te denken over je eigen rol: het is duidelijk dat ik morgen meteen wat acties in gang kan zetten die ook voor ons bedrijf goed zijn.’ ‘Dit verhaal geeft handvatten voor ons eigen innovatieproces’. ‘In één middag heb ik zoveel energie gekregen: hier kunnen we echt wat mee in ons eigen bedrijf. Niet alleen praten, ook doen. Vanuit het hart’.

Dit zijn uitspraken van ondernemers die deelnamen aan het programma van Impact Nation.

Ruim 50 procent van de ondernemers worstelt met het inrichten van regelgeving, zoals CSRD, blijkt uit recent onderzoek van Ipsos. Maar we hebben toch echt nog maar 73 maanden tot 2030, het jaar waarin we doelen uit klimaat- en grondstoffenakkoorden moeten halen om als mkb bedrijf toekomstbestendig te kunnen blijven. Belangrijker is nog: winst en waardecreatie voor alle stakeholders gaat hand in hand als CSRD goed is ingezet.

Alles komt samen in deze middag

‘Alles kwam samen op deze dag: de plek, het verhaal en de mensen. Geweldig!’, aldus Julia van Boven, team lead bij Impact Nation. Het programma Impact Nation werd in 2018 geïnitieerd door ABN AMRO met als doel om haar klanten te helpen versnellen in verduurzaming. ABN AMRO heeft een inclusieve strategie en wil samen met klanten de duurzame transitie doormaken.

Met het platform 100 Months to Change van Transform4C bracht Impact Nation al vier keer eerder een uniek programma naar ondernemers met de film Beyond Zero, over pionier Interface. Deze donderdag komt het samen op een unieke locatie: het Europese hoofdkantoor van Interface. Interface is de hoofdrolspeler in de veelbekeken film Beyond Zero. ‘Door de film en beleving op deze locatie krijgen ondernemers in één middag inspiratie en tools om zelf aan de slag te gaan en te versnellen in verduurzaming. De context was perfect’, aldus Julia van Boven. ‘Ondernemers die op het randje van de stoel zitten, kunnen met ons aan de slag in het programma als ze willen’.

ABN AMRO heeft zelf met ruim 1300 collega’s deze filmervaring ingezet om met elkaar tot versnelling te komen in verduurzaming op verschillende momenten. Het leidt tot een ander gesprek met klanten en daarmee betere samenwerking en resultaten in de verduurzaming.

Pioniers ‘showing the way’

Centraal in het verhaal staat de vraag waardoor pioniers wel succesvol kunnen zijn in de transitie en anderen niet of nog niet? De film en de presentatie voorafgaand aan de film geven de succesfactoren mee. Een voorbeeld? Pioniers zoals Interface hebben een helder toekomstbeeld. Een beeld dat het aantrekkelijk maakt en mogelijk maakt om sneller keuzes te maken in de steeds complexere en snellere markt. Het is niet een zin of een paragraaf in een verslag. Het is als een verhaal dat zich ontwikkelt over de jaren en steeds beter wordt door de interactie met gemotiveerde medewerkers en partner uit de keten. Dat is een belangrijke randvoorwaarde voor transitie, die – zo blijkt uit het werken met 13.000 deelnemers- vaak wordt overgeslagen. ‘In totaal herkennen we vier fases in transitie van een organisatie. Veel organisatie staan nog aan het begin. Vooral de leiders en transitie experts staan nu aan de lat om richting en ruimte te organiseren voor de transitie opgaves’, aldus Charlotte Extercatte van Transform4C.‘ ‘Deze film doet echt wat met mensen. Het leidt tot een ander gesprek. Deelnemers kunnen zelf aan de slag met de filmervaring en hun collega’s inspireren om meer bij te dragen en de pioniersinzichten in te zetten. Dat is de missie van het platform 100 Months to Change: veel professionals toegang geven tot wat we al weten van pioniers. We zijn superblij daarin zo samen te kunnen werken met Impact Nation en Interface’.

Goed voorbeeld doet volgen

John Haenen is Key Account Manager en European Sustainability Ambassador bij Interface. Hij is met enkele van zijn collega’s bij de dag aanwezig namens Interface als gastheer. ‘Geweldig om zo’n grote groep ondernemers hier te ontvangen. Het is wel een hele operatie om deze mensen veilig over de locatie te begeleiden. Maar de sfeer onder de aanwezigen is top. ‘Zoals je in de film ook ziet, zijn we al 25 jaar bezig met het werken aan duurzaamheid en de transformatie die dat van onze markt en organisatie vraagt. We zijn heel ver gekomen. De inzichten delen we graag. Het is belangrijk dat we ons verhaal te vertellen aan andere ondernemers. Het is niet alleen een mooi-weer-show: het waren jaren van bloed, zweet en tranen. Door anderen mee te geven wat goed werkt, kunnen anderen ook weer versnellen. Het is fantastisch dat het verhaal nu ook in een onafhankelijke film beschikbaar is via het platform 100 Months to Change en partner Impact Nation’.

‘De Awarehouse is de ruimte waar we groepen ontvangen die interesse hebben in ons verhaal. Het is ooit door een van onze beste ambassadeurs opgezet. Wijlen Geanne van Arkel nam dit initiatief en zag dat het energie geeft in samenwerking als er een fysieke plek is om kennis en ervaring te delen. Sindsdien zijn er 10.000-en mensen op locatie geweest, met veel inspiratie en vooral prachtige samenwerkingen tot gevolg. De film wordt door duizenden mensen per maand wereldwijd gekeken: dat is verduurzaming tot de tiende macht’.