Landelijke en lokale overheden én ondernemers moeten de krachten bundelen om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen. Niet alleen vanwege de ambitieuze klimaatdoelen, maar ook omdat ondernemers anders omzet dreigen mis te lopen. Veel steden voeren de komende jaren milieumaatregelen door, maar in Den Haag ligt de besluitvorming op z’n gat. Juist nu moeten we samenwerken en beleid aanpassen waar nodig.

Die verduurzaming van mobiliteit zit vooral in het stimuleren van elektrisch rijden. Het grootste probleem zit echter in het terugdraaien van belastingvoordelen voor elektrische rijders. Vanaf 2025 bouwt de landelijke overheid de fiscale prikkels voor elektrische auto’s en bussen af, maar voeren veel lokale overheden juist emissievrije zones in. Hoewel een elektrische bus door het wegvallen van belastingvoordelen in 2025 nu nog duur lijkt, kan het ondernemers straks wel veel omzet kosten. Je kan straks niet meer bij de klanten in de stad komen en plaatst jezelf out of business .

Val kabinet werkt niet mee

Natuurlijk is het goed dat op lokaal niveau werk wordt gemaakt van duurzaamheid. Maar juist bij het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark is er een grote rol weggelegd voor de landelijke overheid. Dat nu op het moment supreme de besluitvorming – na de val van het kabinet – nagenoeg stilligt, krijgt grote gevolgen. Want als ondernemers nu op de overheid blijven wachten ben je door de nieuwe verkiezingen en formatieperiode zo weer jaren verder. En dan heb je vanwege Europese wetgeving en emissievrije zones de boot gemist. Binnen een aantal jaar vallen alle overgangsregelingen weg.

Alexander Heijkamp, Sustainability & CSR director bij Athlon