De jeukende waarheid: 67% van de wereldwijde modemerken laat niet duidelijk zien hoe zij lammetjes mutilatie in hun productieketens tegengaan. Lammetjes mutilatie is een gedateerde en extreem pijnlijke behandeling waar ieder jaar meer dan tien miljoen Australische lammetjes het slachtoffer van zijn. Wereldwijde dierenwelzijnsorganisatie VIER VOETERS deed hier onderzoek naar bij meer dan 100 merken in elf landen. De conclusie: maar 33% van de onderzochte merken toont duidelijk in hun beleidsregels en off- en online productinformatie aan dat zij mutilatievrije wol gebruiken en lammetjes mutilatie uit hun productieketens weren. Twee op de drie onderzochte merken, doet dit niet. Luxe-merk Michael Kors komt met 0 punten als slechtste uit de test.
Australië domineert de wolmarkt
Wol is het meest gebruikte dierlijke materiaal in de mode-industrie met één land die de wolmarkt domineert: Australië. Australië is ook het enige land dat de wrede praktijk van lammetjes mutilatie toestaat. Als grootste exporteur van wol, betekent dit dat uiteindelijk meer dan 50% van de wol die gebruikt wordt voor modeartikelen, van gemutileerde lammetjes afkomstig is. Dit maakt het niet alleen een Australisch probleem, maar een wereldwijd probleem.
Hoewel veel merken (83%) openlijk tegen lammetjes mutilatie zijn, zit er 1) een groot gat in de transparantie hierover naar de consument en 2) zien we dit niet altijd terug in concreet, tijdsgebonden beleid. De vraag naar ethisch geproduceerde materialen groeit juist – steeds meer consumenten kiezen voor en vragen om diervriendelijke mode.
“Elk jaar lijden tien miljoen lammetjes ondraaglijke pijn door lammetjes mutilatie – terwijl er diervriendelijke en net zulke effectieve alternatieven voor zijn. Consumenten willen niet bijdragen aan dierenleed, zij willen dat de merken ze eerlijke informatie geven zodat ze zelf een geïnformeerde en ethische keuze kunnen maken.” – Rebecca Picallo Gil, campagneleider
Transparantie rapport
Voor het transparantie rapport over lammetjes mutilatie in de mode werden 102 merken onderzocht in Australië, Oostenrijk, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Zwitserland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Straten. Dit onderzoek vond zowel online als in fysieke winkels plaats. We keken hierbij naar:
- De beleidsregels: op het wel/niet gebruiken van mutilatievrije wol en tegengaan van lammetjes mutilatie in de productieketen.
- Overwegingen van het merk: waarom ze wel/niet transparant zijn over de wol die ze gebruiken of wel/geen mutilatievrije wol gebruiken.
- Informatie naar de consument: helpen ze de koper om een geïnformeerde keuze te maken zodat zij wol van gemutileerde lammetjes kunnen herkennen en vermijden?
Op basis hiervan werden de modemerken vervolgens beoordeeld. De uitkomsten staan in het rapport.
Lammetjes mutilatie is dierenleed
Lammetjes mutilatie komt voort uit slechte fokpraktijken van merinoschapen. Deze schapen hebben extra huidplooien en zijn hierdoor erg vatbaar voor infectie door vliegenlarven – vliegen leggen namelijk graag tussen deze huidplooien hun eitjes.
Lammetjes mutilatie is een gedateerde methode om dit tegen te gaan. Lammetjes van 2 tot 12 weken oud worden in een metalen constructie geklemd. Vervolgens wordt met een scherpe schaar een stuk vlees en huid ter grootte van een handpalm rond hun billen en staart weggeknipt. Dit stuk van het lichaam is het meest vatbaar voor infecties.
De lammetjes krijgen geen verdoving of pijnbestrijding. Ze voelen iedere knip van de schaar in hun vlees. De pijn kan dagen aanhouden en de wonden hebben weken nodig om te helen. De littekens houden ze hun hele leven. Tegenwoordig zijn er ook pijnvrije en diervriendelijke manieren om dit probleem tegen te gaan.
Foto’s: copyright: © FOUR PAWS
Bron: Stichting Vier Voeters




