Too Good To Go en Unilever zetten de volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Vanaf vandaag is het mogelijk om via de Too Good To Go app een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen, direct van de maker naar de consument. Beide partijen werken al langer samen om pakketten met producten – die niet meer via de reguliere kanalen kunnen worden aangeboden – aan te bieden. Met deze nieuwe thuisbezorgd-functie wordt voedselverspilling structureel tegengegaan.

Via de Too Good To Go-app kun je producten die anders worden weggegooid, reserveren en ophalen bij een restaurant, bakker of supermarkt in de buurt. Daar komt nu een nieuwe functie bij; het bestellen en thuisbezorgd krijgen van een pakket met Unilever-producten die niet meer via de reguliere kanalen kunnen worden aangeboden. Hiermee wordt landelijke dekking mogelijk. Ook mensen die ver wonen van deelnemende locaties of die geen geschikte ophaaltijden vinden, kunnen nu pakketten bestellen die bij hen thuis worden bezorgd. Afgelopen twee weken heeft er een test plaatsgevonden onder een selecte groep consumenten. Deze test was zeer succesvol en daarom kan er nu grootschalig uitgerold worden.

De inhoud van het pakket bestaat op dit moment alleen uit Unilever producten. In de toekomst zou een pakket uit veel meer verschillende producten moeten bestaan. Unilever en Too Good To Go
roepen andere voedingsmiddelenbedrijven dan ook op om mee te doen en samen voedselverspilling te verminderen.

Van tussenpersoon naar directe aanbieder

Voor Too Good To Go betekent deze stap dat zij een nieuw bedrijfsmodel toevoegen aan hun bestaande activiteiten. Zij worden een directe aanbieder van voeding en niet meer alleen een tussenpersoon. Dit betekent dat zij nu in staat zijn om meer voedsel te kunnen redden, direct van bijvoorbeeld producenten. Naast Nederland is het redden van voedsel rechtstreeks van producenten ook in Denemarken al mogelijk. Door deze stap te zetten kunnen de 3,5 miljoen Nederlandse consumenten op de Too Good To Go app nu ook eerder in de voedselketen eten redden van verspilling.

Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: ‘Bij Too Good To Go zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Ik ben erg blij dat we door de
samenwerking met Unilever nu producten direct aan consumenten kunnen aanbieden. Kijkend naar de toekomst, zouden we graag een meer gevarieerd pakket aanbieden. We weten dat veel
producenten op zoek zijn naar oplossingen op voedselverspilling tegen te gaan. We hopen dan ook dat meer producenten mee gaan doen en hun producten via deze thuisbezorgservice willen
aanbieden. Want alleen samen kunnen we voedselverspilling echt tegengaan.’

Samen tegen voedselverspilling

Unilever en Too Good To Go werken al langer samen. De samenwerking startte in 2020 met een pilot in Rotterdam waarbij 1.000 productpakketten werden aangeboden. Vervolgens is deze pilot
opgeschaald en werden er in totaal meer dan 400.000 producten gered. Daarnaast hebben diverse Unilever-merken, waaronder Unox, Knorr, Conimex en Hellmann’s, als onderdeel van de
samenwerking met Too Good To Go een nieuw label geïntroduceerd op hun verpakkingen: ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’. Dit label laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen, in plaats van enkel op de ‘ten minste houdbaar tot-datum’ (THT) en gaat op die manier voedselverspilling thuis tegen.

Debora van der Zee – Denekamp, General Manager Unilever Nutrition Noord Europa: ‘In Nederland hebben we in de afgelopen twee jaar onze voedselverspilling gehalveerd, vanaf de productie tot aan het supermarktschap, en gaan we verder om voedselverspilling naar nul te brengen. Samen met Too Good To Go hebben we in onder andere Nederland en Denenmarken al mooie stappen gezet om voedselverspilling tegen te gaan. Nu Too Good To Go producten direct thuis gaat bezorgen, kunnen mensen makkelijk en voordelig alsnog van onze producten genieten die niet meer aangeboden kunnen worden via de reguliere kanalen.’

Inhoud pakket

Het pakket bevat producten van onder andere Unox, Conimex, Knorr en Calvé waarvan de THTdatum een week tot een aantal maanden later is dan het moment van aankoop. De productieplanning probeert zo efficiënt mogelijk te plannen om verspilling van voedsel tegen te gaan. Toch komt het wel eens voor dat de vraag naar producten onverwachts verandert of dat er
onvoorziene omstandigheden optreden. Een seizoensproduct zoals erwtensoep bijvoorbeeld is lastig te plannen, omdat je daar in een koude winter nu eenmaal meer van verkoopt dan in een warme winter. In dit geval is tijdig bekend dat producten niet meer aan supermarkten geleverd kunnen worden.

Voedselverspilling in cijfers

  • Wereldwijd wordt meer dan 1/3 van het eten verspild en voedselverspilling is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde Co2-uitstoot.
  • Elke kilo voedsel die wordt verspild, vertegenwoordigt ongeveer 2,5 kg CO2-uitstoot (bron: FAO).