Nr.2 in supermarktland, Jumbo, kondigt vandaag aan dat het een eerlijke prijs aan cacaoboeren gaat garanderen. Daarmee sluit Jumbo zich eindelijk aan bij de eerder gedane beloftes van Albert Heijn, PLUS en Dirk. De absolute hekkensluiters zijn nu Lidl en Aldi, die amper eerlijke chocoladerepen in hun schappen hebben liggen. Lidl komt niet verder dan een magere 3,2%. Aldi presteert nog slechter met 1,9%, terwijl de prijs voor cacaobonen historisch hoog staat en de supermarkten dit gewoon in rekening brengen bij hun klanten. Oxfam Novib onderhandelt al bijna 2 jaar met de supermarkten over concrete stappen die een leefbaar inkomen voor cacaoboeren garanderen.

Anouk Franck, cacao expert bij Oxfam Novib: “Morgen is het Sinterklaasavond en iedereen koopt chocola die duurder is dan ooit en waar supermarkten goed aan verdienen. Daarom is het zo belangrijk dat cacaoboeren hier ook van kunnen profiteren zodat het voor hen mogelijk wordt om een leefbaar inkomen te verdienen. We zijn dan ook blij dat Jumbo nu ook eindelijk deze belangrijke stap zet. Dit is écht goed nieuws voor de cacaoboeren: met een eerlijke prijs en langdurig contract kunnen zijn fatsoenlijk rondkomen en investeren in hun bedrijven. Nu gaan we onze pijlen richten op Lidl en Aldi, want die doen nog veel te weinig.”

Jumbo belooft dat langdurig een eerlijke prijs aan de boeren voor hun cacaobonen wordt betaald. Dit gaat gelden voor alle cacaoproducten van Jumbo’s huismerk. De belofte is dat Jumbo dit garandeert voor 50% van de eigen cacaoproducten vóór eind 2027 en voor 100% tegen eind 2029. Hiermee volgt Jumbo de belofte die Albert Heijn vorig jaar heeft gedaan. Ook Superunie, de inkooporganisatie van een groot aantal middelgrote supermarkten in Nederland, zoals PLUS en Dirk, zegde dit toe. Door de nieuwe toezegging van Jumbo, stijgt het marktaandeel van supermarkten die deze stap zetten naar meer dan 80%. De Nederlandse supermarkten zijn hiermee internationaal voorlopers.

Bij Lidl en Aldi staat Sinterklaas nog steeds voor een dichte deur. De nummers 3 en 5 van de Nederlandse supermarkten scoren bijzonder slecht op eerlijke cacaoproducten. Lidl heeft de mond vol over zijn duurzaamheidsbeleid, en Aldi beweert ambities te hebben om het leven van kleine cacaoboeren te verbeteren.

“Het is onbegrijpelijk dat Lidl en Aldi nog steeds treuzelen. Ze beweren het beste voor te hebben met de cacaoboeren maar concrete stappen om dit ook waar te maken, ontbreken nog steeds. Waar je bij Jumbo, AH en PLUS straks dus ruim de keuze hebt voor eerlijke chocolade, vis je bij Lidl en Aldi hoogstwaarschijnlijk achter het net. Lidl komt niet verder dan 3.2% eerlijke cacaoproducten en bij Aldi stokt het op 1.9%. Het wordt de hoogste tijd dat zij aan de slag gaan, want ze lopen steeds meer achter bij de rest van de supermarkten.” aldus Franck.

“Geen van de grote chocolademerken, die we overal in de supermarkten tegenkomen, behalve Tony’s Chocolonely, betaalt een leefbaar inkomensprijs. In Nederland heb je straks de situatie dat als je eerlijke chocolade wil kopen, je beter voor het huismerk van de Albert Heijn of Jumbo kunt gaan of een reep van Tony’s Chocolonely, dan een reep van een bekend chocolademerk.”

Vanwege de huidige hoge wereldmarktprijzen voor cacaobonen, is ook de prijs die cacaoboeren kunnen krijgen omhooggegaan. Intussen is de wereldmarktprijs alweer aan het dalen dus ook de prijzen die de boeren voor hun cacaobonen kunnen vragen. Daarom is het van het grootste belang dat de cacaoboeren kunnen rekenen op een langdurige en concrete toezegging dat ze een eerlijke prijs voor hun cacaobonen ontvangen, waar zij en hun families fatsoenlijk van kunnen leven.

 Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief Voeding & Landbouw om op de hoogte te blijven!

 

Bron: Oxfam Novib