In onze steeds sneller veranderende wereld is passieve observatie van wereldwijde uitdagingen niet langer voldoende. De Sustainable Development Goals (SDG’s) vereisen actieve betrokkenheid, en dat is precies het doel van het SDG-stageproject, geleid door The 2B Collective. We spraken met Shanna de Lang, de algemene projectmanager, om ons te verdiepen in de dynamische wereld van duurzame ontwikkeling en gamified learning.

Empowerment van de volgende generatie SDG-professionals

Het SDG House biedt jonge enthousiastelingen een aanlokkelijke kans om in de huid te kruipen van toekomstige SDG-professionals. Gedurende 15 weken duiken deze trainees in SDG-gerelateerde projecten, gedreven door een vurig verlangen om een echte impact te maken. Hun missie: inhoudelijk bijdragen aan alle 17 SDGs in het bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld en de publieke sector.

The 2B Collective heeft dit initiatief omarmd door een onderscheidend project te introduceren: de creatie van een gamified leerprogramma, ontworpen om het volledige SDG-raamwerk te behandelen. Met vijf dynamische stagiairs aan boord was de weg vrij voor een 15 weken durende reis naar het hart van duurzame ontwikkeling.

De expeditie in volle gang

De reis begon met talrijke trainingen in het SDG House. Deze voorbereidende sessies dienen als een belangrijke opstap om ervoor te zorgen dat alle trainees goed uitgerust aan het project beginnen.

De kick-off kadersessie markeerde de lancering van het project. Hier kwamen ideeën, theorieën en structuren naar voren, net als bij een brainstormsessie. Echter, om een nieuw programma op te bouwen is een basis van betrouwbare en accurate informatie noodzakelijk. Dit is waar het United Nations System Staff College (UNSSC) zijn intrede deed. Hun expertise en informatie vormen de solide basis waarop de inhoud wordt gecreëerd. Tijdens elke kadersessie zal het UNSSC een centrale rol spelen, door inzicht te bieden in vragen en het traject van het project deskundig te begeleiden.

Het project kreeg een spannende wending toen de stagiairs, vergezeld door collega’s Shanna en Yvette, naar het UNSSC in Bon gingen. Deze excursie was meer dan een persoonlijke ontmoeting; het was een kans om van elkaar te leren en te groeien. Shanna herinnert zich: “Het was een genoegen om onze partners voor het eerst persoonlijk te ontmoeten en live sessies met hen te houden. Samen schetsten we de doelgroep, stelden we een kader op waarop de inhoud zal worden gebouwd en de structuur van de challenges.”

Nu de reis naar Bon achter de rug is, is het team klaar voor actie. Momenteel zitten de stagiairs midden in het schrijfproces en wonen ze wekelijkse content sessies bij, waarbij ze nauw samenwerken met Shanna en hun aangewezen UNSSC-gesprekspartner om de challenges te schetsen en de inhoud te definiëren. Het resultaat? Een dynamische quiz, een doelgerichte reeks acties en een daaruit voortvloeiende hoeveelheid inhoud die klaar is voor verspreiding.

Een woordje van de stagiairs zelf

Aangezien de stagiairs de sterren zijn van dit project, willen we ook hun persoonlijke meningen en ervaringen belichten. Daarom hebben we hen meerdere vragen gesteld.

Waarom wilden de trainees deel uitmaken van dit specifieke traineeship?

“Dit was een geweldige kans om meer te leren over hoe bedrijven werken om duurzamer te worden en ik wilde mijn academische kennis toepassen om hen te helpen bij deze overgang.”

Waarom denk je dat het belangrijk is om een game te maken die de SDG’s aanpakt en mensen hierover informeert?

“Ik ben enthousiast over het maken van dit programma omdat ik denk dat er veel onaangeroerde motivatie en wil is om iets te doen aan de SDG’s, in alle aspecten van de samenleving, of dat nu in persoonlijk gedrag of op het werk is. Dit spel zal hopelijk een groot aantal mensen bereiken die anders geen toegang zouden hebben gehad tot informatie of er niet naar zouden hebben gezocht.” 

Wat is jouw mening over gamified learning?

“Ik vind het leuk dat mensen kunnen leren en praktische kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen terwijl het leuk is. Ik denk dat dit het een behoorlijk effectieve leermethode maakt.”

Wat is of wordt volgens jou het moeilijkste onderdeel in het creatieproces van dit nieuwe programma?

“Ik denk dat een van de moeilijkste onderdelen in het creatieproces het vinden van een manier is om ervoor te zorgen dat mensen die zich niet per se al bewust zijn van of gepassioneerd zijn over duurzaamheid het programma volgen en afmaken.”

“Een andere uitdaging voor ons is om een manier te vinden om de inhoud zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een grote doelgroep, voor mensen die weinig weten over duurzaamheid en voor degenen die al veel weten.”

Als je een SDG18 zou kunnen creëren, hoe zou die dan heten en waarom zou je dit probleem willen aanpakken?

“Bescherming van de nachtelijke hemel (toegang tot lichtkoepels): bescherming van lichtkoepels is heel belangrijk voor wetenschappelijke waarnemingen, voor cultureel erfgoed.”

“Welzijn van de dieren: De 17 SDG’s die tot nu toe bestaan, kijken naar duurzaamheid vanuit een mensgericht perspectief. De 15e SDG gaat over het leven op het land, maar niet over het welzijn van dieren die door mensen worden gefokt en gehouden. Aangezien een uitsluitend plantaardig dieet voor de mensheid op dit moment niet haalbaar is, is het belangrijk om de rechten van dieren die door mensen worden gebruikt aan de orde te stellen.”

Tot slot zijn de stemmen van onze stagiairs een krachtige herinnering aan de passie, het doel en de vastberadenheid die ten grondslag liggen aan onze missie. Samen banen we de weg naar een duurzame toekomst, een toekomst waarin de SDG’s niet alleen worden begrepen, maar ook met enthousiasme worden omarmd. Door middel van spelend leren willen we een vonk van inspiratie en actie ontsteken in alle hoeken van de samenleving, barrières overstijgen en mensen van alle rangen en standen betrekken. Terwijl we de uitdagingen van het creëren van dit innovatieve programma aangaan, onderstrepen de toewijding en inzichtelijke visie van onze cursisten het immense potentieel voor transformatieve verandering. De toekomst van duurzaamheidsonderwijs is in de maak, en het is een opwindende reis die we met trots ondernemen.