In de reeks Bevlogen mensen & merken sprak WerfSelect dit keer met Sanna van Doorn in haar voor de rol van CSR & Corporate Affairs Officer bij  Spadel – in Nederland bekend van het mineraalwater SPA -en zij startte daar in februari van dit jaar. 

Je startte in februari van dit jaar in deze nieuwe rol. Hoe kwam het zo ver?
Toen jullie mij benaderden voor deze functie werkte ik nog als consultant bij een Corporate Affairs kantoor voor verschillende opdrachtgevers: van FMCG tot aan energie. Dat heeft een spannende dynamiek, maar je bent en blijft wel een externe consultant. Hoe nauw je ook samenwerkt met je klanten. Ik wilde daarom graag ook eens een functie op het snijvlak van Corporate Affairs en duurzaamheid beoefenen binnen een bedrijf.

De keus voor Spadel was snel gemaakt. Het is niet alleen een familiebedrijf met een lange geschiedenis en een heldere toekomstvisie, maar ook een platte structuur. Dat geeft slagkracht en bevalt erg goed. Jullie (WerfSelect) hadden al snel in de gaten dat deze organisatie en manier van werken goed bij mij past.

Hoe ziet die CSR-uitdaging er uit ?
Als mineraalwaterproducent zijn we afhankelijk van de natuur. Daarom is het zo belangrijk dat we alles doen om duurzaam te ondernemen en de natuur te beschermen. Dit is ook terug te zien in de vier pijlers van onze CSR strategie: puur, groen, lokaal en samen.

Een grote uitdaging voor ons is uiteraard het verduurzamen van onze verpakkingen, maar ook het verkleinen van onze negatieve impact op het klimaat. Op dat laatste vlak hebben we dit jaar een belangrijke eerste stap gezet. Zo zijn al onze merken sinds kort volledig klimaatneutraal. De impact van een flesje SPA op het klimaat is dus geneutraliseerd. Maar we zijn er nog niet. De komende 10 jaar willen we de emissies van CO2 in de keten met nog eens 42% terugdringen, om uiteindelijk in 2050 geen eigen emissies meer te veroorzaken.

En voor jou als CSR & Corporate Affairs Officer, hoe ziet jouw dag er uit ?
Ik ben continu aan het monitoren hoe het ervoor staat met ons CSR-beleid, en anticipeer op ontwikkelingen en kansen die kunnen bijdragen aan onze positionering in Nederland. Daar heb je verschillende mensen voor nodig. Het is een continu samenspel tussen in- en extern. Je eigen collega’s spelen natuurlijk een belangrijke rol, maar je hebt ook partners nodig. Counterparts uit de industrie, klanten, media, stakeholders, kortom de brede buitenwereld. Je moet stakeholders betrekken, de dialoog aangaan en samen actie ondernemen.

Een uitdaging in Coronatijd ?
Het is een gekke tijd ja, maar er zijn ook mooie ontwikkelingen geweest in onze sector. Zo heeft het kabinet recent besloten om medio volgend jaar statiegeld op kleine plastic flesjes in te voeren. Hier pleitten mijn collega’s in 2019 al voor en het gaat nu echt gebeuren. In onze ogen een noodzakelijke stap om zwerfafval tegen te gaan en de kwaliteit van gerecycled materiaal te verbeteren.

En verder is het een kwestie van omdenken. Een paar weken na mijn start kwam Corona en ja, dan moet je op een andere manier je netwerk uitbouwen en contact leggen, zowel met collega’s als extern. In die fase zit ik nu. Normaal was ik al naar buiten gegaan om persoonlijk contact te leggen, maar nu vergt het een andere manier van mensen benaderen, meer via de mail en virtuele kopjes koffie.

Daarnaast proberen we ook als bedrijf op een andere manier in contact te komen met de buitenwereld. Zo hebben we recent een webinar georganiseerd over C02 neutraal. Ook blijven we actief op ons Source of Change platform waar we nieuws delen over onze acties op het gebied van duurzame verpakkingen.

Wat is het belangrijkste persoonlijke doel dat jij wilt realiseren in je huidige rol?
Het doel an sich is dat Spa binnen nu en vijf jaar gepercipieerd wordt als innovatief en duurzaam merk / bedrijf dat zich inzet voor de toekomst. Maar ik heb geleerd dat je een heel mooi vijfjarenplan kunt maken, maar je toch nooit kan voorzien wat er gaat gebeuren. Je moet je in mijn ogen daarom nooit blindstaren op plannen.

Waar lig jij van wakker van?
Ik lig sowieso niet snel wakker en probeer me altijd te focussen op wat wél lukt. Maar duurzaam ondernemen en de omgang met plastic is wel een grote uitdaging voor elk bedrijf in de drankensector.

Als ik mijn omgeving vertel dat ik voor Spadel werk, krijg ik zeker wel eens kritische vragen. Dat is terecht en goed. Dan kan ik vertellen wat we allemaal doen om onze verpakkingen te verduurzamen en ook de complexiteit toelichten. Mineraalwater moet volgens de wet gebotteld worden aan de bron. Verpakkingen zullen dus altijd een rol blijven spelen in onze sector, maar idealiter wel op een manier die goed is voor de mens en planeet. We moeten daarvoor niet alleen kijken naar het aanpassen van onze huidige verpakkingen, maar ook naar het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen zoals hergebruik en het lanceren van nieuwe formaten. Dat is onze grote uitdaging. Verpakkingen zijn echt een moeilijk vraagstuk, dat moet je niet onderschatten.

Stel ik wil morgen beginnen met MVO/CSR? Waar begin ik ?
De eerste stap is beseffen dat het echt iets is van de lange adem. Er zijn uiteraard altijd stappen die je op korte termijn kunt zetten, maar de grote stappen – zoals het verkleinen van je klimaatvoetafdruk – vragen een jarenlange inzet.

Het helpt dan natuurlijk als de CEO en het management hier volledig achter staan en er ook mensen zijn in de organisatie die dedicated bezig zijn met het onderwerp. Ik zeg altijd maar: CSR is geen sprint, het is een hele lange marathon (lacht).

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van WerfSelect