Na een tweede jaar met veel tegenslagen voor het algemene consumentenvertrouwen hopen detailhandelaren en fabrikanten dit kerstseizoen op een zo goed mogelijke eindspurt. Black Friday — de laatste vrijdag in november van elk jaar — was vroeger het startsein voor die laatste periode. Het wordt nu aangevuld met een vroeger, veel duurzamer evenement: Circular Monday op de voorafgaande maandag, die dit jaar plaatsvond op 22 november. Dit evenement demonstreert en stimuleert alternatieven voor de conventionele consumptiegewoonten, die in de eerste plaats worden bepaald door het verbruik van hulpbronnen. Hier ligt de nadruk op efficiënt gebruik van hulpbronnen en recycling, gebaseerd op de slogan “Huren — Repareren — Hergebruiken”.
Er is nog een methode die Circular Monday aanvult: kiezen voor klimaatneutrale producten. Dit is waar de productie van consumptiegoederen en het streven om hulpbronnen te behouden en emissies te verminderen elkaar ontmoeten.
Circulaire Maandag roept op tot benaderingen om de aankoop van nieuwe producten te vermijden — zoals huren, repareren of hergebruiken. Deze vorm van circulaire economie spaart hulpbronnen, genereert slechts minimale CO2-emissies en heeft over het algemeen een veel kleinere CO2-voetafdruk dan de conventionele productie en consumptie van goederen. Precies om die reden gaan Circulaire Maandag en klimaatneutraliteit hand in hand, aangezien een zo efficiënt mogelijk gebruik van hulpbronnen en de vermindering van emissies door hergebruik hoekstenen zijn die beide concepten nastreven.
In ieder geval klimaatneutraal
De productie en consumptie van consumptiegoederen is over het algemeen niet ‘slecht’; onze huidige economie is immers afhankelijk van dit systeem. Consumenten hebben steeds meer de mogelijkheid om te kiezen voor een klimaatneutraal product. Vooral fabrikanten van cosmetica, toiletartikelen, voedingsmiddelen, dranken, modeartikelen en sportartikelen gaan deze weg op en bieden steeds vaker klimaatneutrale producten en diensten aan. Zij werken constant aan de vermindering van de uitstoot die ontstaat bij de productie en het vervoer van hun goederen en compenseren de resterende emissies. Steeds meer van deze producten dragen het klimaatneutrale label van ClimatePartner; het geeft transparante informatie over de hoeveelheid CO2 die is gecompenseerd.
Het gezamenlijke doel: CO2-compensatie
Bij ClimatePartner werken we al bijna 15 jaar aan het terugdringen van CO2-uitstoot in de atmosfeer en ondersteunen we bedrijven om klimaatneutrale producten aan te bieden en hun uitstoot verder te verminderen.
Sommige hebben het goede voorbeeld gegeven, zoals de Oostenrijkse handschoenenmaker Zanier met hun klimaatneutrale handschoenen, gemaakt met milieuvriendelijke materialen, de Duitse pennenmaker Edding met de klimaatneutrale EcoLine pennen van grotendeels gerecycled materiaal, of publicatie-innovator Penguin Random House die klimaatneutrale boeken rechtstreeks op de bestsellerlijst zet!
Deze lijst wordt bijna dagelijks langer. Bijna 4.000 bedrijven werken nu met ons samen om klimaatneutraliteit, efficiënt gebruik van hulpbronnen en emissiereductie in hun bedrijfsprocessen en producten te implementeren. Ook het aanbod van duurzame producten met ons klimaatneutrale label groeit. Dit betekent dat consumenten toegang hebben tot transparante informatie over hun aangekochte goederen en elke dag met kennis van zaken beslissingen kunnen nemen. Op maandag, vrijdag en elke dag daartussen.
Robert Viertelhauzen, Managing Director ClimatePartner Benelux