In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. Een ontwikkeling die een grote impact heeft op de transportsector. Elektrische vrachtwagens lijken uitkomst te bieden, maar de transitie naar volledig elektrisch transport kent vele uitdagingen. We spreken erover met Rob Biemans, Teamleider Elektrische Laadoplossingen bij Kenter.

“De komende jaren zal de elektrificatie van deze sector in een stroomversnelling komen. In het Klimaatakkoord staat bijvoorbeeld beschreven dat in 2030 maar liefst 30% van de nieuw verkochte vrachtwagens en bussen zero-emissie moet zijn”, aldus Rob. Naast wet- en regelgeving is de sector zelf ook ambitieus. “Steeds vaker vragen eindklanten om zero-emissie transport, wat ervoor zorgt dat veel transporteurs de overstap naar elektrisch vervoer willen maken.”

Uitdagingen en oplossingen

“De uitdagingen waar transporteurs mee te maken hebben is veelzijdig. Enerzijds is de investering voor een elektrische vrachtwagen aanzienlijk. Daarnaast is er het vraagstuk omtrent laadinfrastructuur. De openbare laadvoorzieningen in Nederland zijn inmiddels aardig op orde, maar ook bij transporteurs zelf moet er laadinfrastructuur worden aangelegd om snelladers te kunnen installeren. Daar is vaak een ingrijpende aanpassing in de energievoorziening voor nodig.

Alles over deze uitdagingen en de oplossingen bespreken wij in het Whitepaper ‘Meer elektrische vrachtwagens. De uitdagingen en oplossingen’. Deze is hier te downloaden.