Hoe je bescherming voor je klanten én voor het milieu verzekerd

Voor elke organisatie, zowel in de publieke als private sector, is het plannen en uitvoeren van duurzaamheid tegenwoordig vanzelfsprekend als het gaat om de dagelijkse bedrijfsvoering. Ook op het gebied van de aanschaf en het gebruik van technologie, waaronder printing. Aan leveranciers om hun klanten te ondersteunen bij het vinden en maken van duurzame keuzes, zonder compromissen te sluiten als het gaat om security en de kwaliteit van de producten.

OEM’s (Original Equipment Manufacturers) spelen een belangrijke rol in die bijdrage aan een duurzame en veilige toeleveringsketen voor drukwerk. Inclusief een meer circulaire aanpak.  Een vaak complex en geleidelijk proces waarbij OEM’s, distributeurs en wederverkopers in de printsector samenwerken met een belangrijk doel: de eindgebruiker ondersteunen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.

De toeleveringsketen beschermen tegen vervalste producten

Om de integriteit van de toeleveringsketen van printproducten te waarborgen, moeten OEM’s en distributeurs ervoor zorgen dat klanten authentieke producten ontvangen en de vele namaakartikelen onderscheppen. Vervalsers blijven nieuwe manieren vinden om frauduleuze producten te maken en eindgebruikers vinden het steeds moeilijker om authentieke producten of legale alternatieven te onderscheiden van vervalsingen. Om nietsvermoedende gebruikers te beschermen tegen de schade die deze namaakproducten kunnen toebrengen aan printers en het niet zelden ondermaatse eindproduct, is het van vitaal belang dat OEM’s en hun distributeurs samenwerken om de toeleveringsketen veilig te houden.

Tussen november 2021 en oktober 2022 heeft het HP Anti-Counterfeiting and Fraud (ACF) team meer dan 4 miljoen frauduleuze printproducten, onderdelen en componenten – waaronder grote aantallen inkt- en tonercartridges – in beslag genomen tijdens operaties in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), Azië-Pacific (APAC) en Noord- en Zuid-Amerika. Bovendien hielp HP in 2022 wereldwijd meer dan 240.000 namaakproducten van de markt te halen. Dit bereikte HP door samen te werken met online marktplaatsen en andere externe organisaties om te scannen op producten die inbreuk maken op de wet, deze van online winkels te verwijderen en verkopers van de betreffende sites te weren. Dit alles werd bereikt in combinatie met wetshandhaving en strenge wereldwijde maatregelen, essentieel werk dat in 2023 werd voortgezet.

Duurzaamheid verankeren

De milieu-impact van het gebruik van namaakproducten is ook problematisch, omdat ze niet zijn ontworpen met duurzame criteria in gedachten. Dat komt omdat het ontwerpen, bouwen en recyclen van duurzame producten complex en veeleisend is en aanzienlijke investeringen vereist. Het uitbannen van namaakproducten heeft daarom als bijkomend voordeel dat het de duurzaamheid van de toeleveringsketen versterkt en de veiligheid van de klant waarborgt.

In dit tijdperk van milieubewustzijn moeten OEM’s duurzame doelen helpen realiseren die verder gaan dan alleen energiebesparing en de volledige levenscyclus van printproducten en benodigdheden omvatten. In de afgelopen tien jaar is het aandeel van duurzaamheidsgerelateerde criteria in zakelijke aanbestedingen gestaag toegenomen, wat de lat voor partners natuurlijk hoger heeft gelegd bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit toont aan dat er vraag is van klanten om de duurzaamheid van toeleveringsketens te verbeteren en de circulaire economie van hun zakelijke producten te versterken – uiteraard zonder afbreuk te doen aan de productkwaliteit.

Dit is een scenario waarin OEM’s kunnen helpen om de geloofwaardigheid van hun wederverkooppartner te verbeteren. Een voorbeeld van een gevestigd duurzaamheidsinitiatief in de toeleveringsketen is HP’s Planet Partners recyclingprogramma, dat nu al meer dan drie decennia loopt. Het programma biedt klanten wereldwijd de mogelijkheid om gebruikte HP-onderdelen gratis en gemakkelijk te recyclen. Tot nu toe zijn meer dan 1 miljard originele HP inkt- en tonercartridges gerecycled door klanten via het programma. Klanten met een HP Instant Ink abonnement profiteren ook van het Planet Partners programma, aangezien alle cartridges die met de voorafbetaalde enveloppen worden geretourneerd automatisch voor recycling worden verzonden.

Dit programma heeft de ontwikkeling van een innovatieve printoplossing ondersteund: EvoCycle. Deze nieuwe printtonercartridge bestaat voor 76% uit gerecyclede en hergebruikte originele HP-onderdelen. Door gebruik te maken van 100% gerecycled plastic van ingeleverde HP-cartridges en door recycling, productie en distributie allemaal in Europa te laten plaatsvinden, kunnen EvoCycle cartridges zorgen voor een lagere ecologische en sociale impact. Analyses door derden en partners van resellers bevestigen dat duurzamere producten zoals EvoCycle dezelfde hoogwaardige prestaties, kwaliteit en betrouwbaarheid kunnen leveren als standaard HP-tonercartridges. Het is een goed voorbeeld van hoe duurzamere producten een circulaire economie direct kunnen ondersteunen door af te stappen van een lineaire aanpak van ‘nemen, maken, gebruiken en weggooien’ en over te stappen op een aanpak van ‘verminderen, hergebruiken en recyclen’.

Alleen klantkeuzes kunnen duurzaamheid op lange termijn stimuleren

Het beschermen van het milieu is de definitie van opereren met een lange-termijn visie, maar OEM’s, distributeurs en wederverkooppartners moeten eindgebruikers vandaag helpen duurzamere zakelijke inkoopbeslissingen te nemen. We kunnen niet pretenderen de ecologische gevolgen van aanbestedingen te overzien als we niet kiezen voor producten die het best scoren op het gebied van duurzaamheid in hun klasse. Het is een collectieve verantwoordelijkheid om de milieuprestaties van producten en diensten die nu beschikbaar zijn voor klanten te verbeteren en deze prestaties net zo belangrijk te maken als de afdrukkwaliteit waar zij terecht om vragen.

Deze samenwerking is de meest effectieve manier om klanten te stimuleren betere en duurzamere productkeuzes te maken. In een jaar waarin veiligheid en duurzaamheid een belangrijke prioriteit zullen blijven voor alle bedrijven, ligt er een duidelijke kans om klanten in staat te stellen de juiste beslissingen te nemen voor printbenodigdheden en daarbuiten.

Jeroen de Meer, Printing Category Manager HP Benelux