Ethiek in marketing – ethiek vermarkten

Verslag VMC-conferentie over Maatschappelijjk Verantwoord Ondernemen Een sigarettenfabrikant brengt een nieuwe verpakking op de markt met slechts tien sigaretten. Doelgroep is de -gelegenheidsroker’ en de groep die prijsbewust wil roken. De nieuwe verpakking is een succes: de verkoop stijgt met 20 procent. Maar dan blijkt uit onderzoek dat 70 procent door jongeren tussen de 14 en 18 jaar wordt gekocht. Wat adviseert de bedrijfsethicus, en wat adviseert de marketing- en communicatiedeskundige de fabrikant? Het was een van de cases die afgelopen donderdagavond op Nijenrode heftig werden bediscussieerd op een gezamenlijke conferentie van het VMC (Vrouwen in Marketing en Communicatie) en het NBD (Netwerk Bedrijfsethiek Nederland). ... lees meer

VN zoeken naarstig naar steun van bedrijfsleven

(Gepubliceerd in Trouw op 21 september 2002). Kofi Annan wil bedrijven meer betrekken bij het werk van de Verenigde Naties. Wil je echt een deuk in een pakje boter slaan in de strijd tegen armoede en milieuvervuiling dan ontkom je er volgens hem niet aan om bedrijven op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. ... lees meer

Prestaties in duurzaam ondernemen ongemeten

(Gepubliceerd in Trouw op 21 september 2002). De prestaties van bedrijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn moeilijk te controleren. Dat concludeert de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) op basis van een nog niet gepubliceerd onderzoek naar de duurzame verslaggeving van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. ... lees meer

Meer milieuverslagen, maar amper te vergelijken

(Gepubliceerd in De Zwolsche Courant van 23 september 2002). Meer beursgenoteerde bedrijven hebben een milieujaarverslag gemaakt, maar aan duidelijkheid laten die nog veel te wensen over. Dat concludeert de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) uit eigen onderzoek. ... lees meer

Corporate Responsibility Needs A Broader Definition, New NPA Report Says

President Bush has argued that there is “no capitalism without conscience.” He and other policymakers have developed an array of public policies to promote corporate responsibility. But these officials define corporate responsibility too narrowly. In a new book released today by the National Policy Association (NPA), Susan Ariel Aaronson and James T. Reeves argue that corporate responsibility is not just about ethical behavior and accounting practices, it is also about how companies act towards their stakeholders as well as their shareholders. ... lees meer

study confirms link between CSR and better sales

A tough economic climate and a wave of boardroom scandals have turned the spotlight on company reputation and that of the CEO. The overriding current concern of CEOs is sales, according to a survey of over 800 Chief Executive Officers and other executives in Europe and North America by global communications firm, Hill and Knowlton. They also strongly believe that better corporate reputation can directly increase sales and view customers as having the most important influence on reputation – all other factors have declined in relative importance over the course of the year reflecting priorities in difficult market conditions. ... lees meer

Bedrijf belangrijker voor derde wereld

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 18 september 2002). De Nederlandse regering wil het bedrijfsleven intensiever betrekken bij ontwikkelingssamenwerking. Nederlandse bedrijven in ontwikkelingslanden kunnen een belangrijke rol spelen bij de versterking van de particuliere sector in deze landen. ‘Nederland zal met kracht en inventiviteit proberen om ontwikkelingslanden te ondersteunen bij de verbetering van hun ondernemings- en investeringsklimaat’, schrijft staatssecretaris Agnes van Ardenne in de begroting buitenlandse zaken 2003, waar ontwikkelingssamenwerking voor het eerst integraal deel van uitmaakt. ... lees meer

Conferentie over kinderarbeid

Stichting Oikos organiseert op 19 september een conferentie over kinderarbeid in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. Deskundigen uit bedrijfsleven, overheid, vakbonden en NGO’s gaan met elkaar en met studenten in debat over stellingen rond kindvriendelijke productie. Tijdens de conferentie vindt de aftrap plaats van het Utrechtse deel van de landelijke estafette STOP Gebruik Kindsoldaten m.m.v. onder andere Gerda Havertong. ... lees meer