Op missie tegen de klerezooi – VPRO Tegenlicht

Er zijn inmiddels zo veel kleren in de wereld dat de komende zes generaties ermee gekleed kunnen worden. Tegenlicht volgt vier pioniers op hun missie om de weerbarstige kledingindustrie te verbeteren. Ze werken aan duurzamer textiel, transparante ketens, socialer beleid bij grote merken en eerlijker reclame. De rampzalige gevolgen van de mode- en textielindustrie zijn […] ... lees meer

Eiwitboeren en HAK zoeken samenwerking op: Een duurzame toekomst voor plantaardige eiwitten van Nederlandse bodem!

De producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland en groenten- en peulvruchtenfabrikant HAK hebben een constructief gesprek gevoerd naar aanleiding van de eerder berichtgeving over de aan telers opgelegde prijsdalingen voor kidneybonen, bruine bonen en kapucijners. Beide partijen delen de visie van de Eiwitboeren van Nederland op waardecreatie en hebben daarom besloten om samen te werken aan de […] ... lees meer

NXT 50five opent openbare snellaadlocatie voor elektrisch zwaartransport in Amsterdam

NXT 50five, de joint venture tussen NXT Mobility en 50five, breidt zijn snellaadnetwerk uit met een nieuwe locatie op de Holthausen Energy Point aan de Beiraweg 3 in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. E-trucks en bestelbussen kunnen op dit moment bij de meeste openbare snellaadlocaties niet terecht vanwege de beperkte ruimte, te lage luifelhoogte of […] ... lees meer

Kunstenaar zet wereldrecord met ‘s werelds grootste sneeuw kunstwerk van 13.625 m2 voor een duurzame boodschap in de strijd tegen plastic

In een mix van kunst, milieubewustzijn en cartografie, heeft een Nederlandse nieuwkomer in duurzame mondverzorging (Smyle) zich samen met gerenommeerd sneeuwkunstenaar Simon Beck ingezet om ’s werelds grootste en duurzaamste kunstwerk te creëren, in de strijd tegen microplastics en plastic verpakkingen. Gelegen in de Franse Alpen bij Les Arcs, streeft dit recordbrekende kunstwerk niet alleen […] ... lees meer

Acht op de tien ondernemers verwacht over te stappen op deelmobiliteit

Meer dan acht op de tien ondernemers (82%) verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk naar deelmobiliteit. De resultaten laten een positieve verschuiving zien in de verwachtingen over het zakelijke gebruik van deelmobiliteit. Vergeleken met vorig jaar, toen slechts twee op […] ... lees meer

Lancering Duurzame Impact Strategie Facility Management

Afgelopen week werd de Duurzame Impact Strategie Facility Management gelanceerd, een initiatief dat een heldere koers uitzet voor een duurzame systeemverandering binnen de facilitaire sector. Deze strategie, ontwikkeld onder de vakkundige begeleiding van Nyenrode Business Universiteit in samenwerking met Facility Management Nederland (FMN), ISS Facility Services en Facilicom Solutions, brengt essentiële kennis en ervaring samen […] ... lees meer

Duurzaamheid in het magazijn: dat bereik je op deze 5 manieren!

Er zijn veel goede redenen om te investeren in een duurzaam magazijn. Ten eerste zijn klanten en investeerders tegenwoordig kritischer. Ze willen samenwerken met bedrijven die verantwoordelijk omgaan met het milieu en niet onnodig energie verspillen. Maar duurzaamheid gaat niet alleen over het imago; het kan ook flink schelen in de kosten. Hoewel een duurzaam […] ... lees meer

Duurzaam ondernemen met je webshop

Bedrijven hechten steeds meer waarde aan duurzaam ondernemen. Dit zie je op allerlei manieren terug. Zo kiezen veel bedrijven voor vergroening van hun pand(en) en ook is er steeds meer aandacht voor zakelijk elektrisch rijden. Daarnaast ontstaan er allerlei goede initiatieven, zoals het meenemen van een eigen koffiemok naar kantoor. Op die manier verbruik je […] ... lees meer

ACM: duurzaamheidsinitiatief Thuiswinkel past binnen concurrentieregels

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de lancering van een nieuwe sectorbrede duurzaamheidsstandaard van de vereniging voor e-commerce sector Thuiswinkel.org (Thuiswinkel). Het initiatief van Thuiswinkel biedt webwinkels de kans om te verduurzamen op een voor de consument herkenbare wijze, zonder nadelige gevolgen voor de concurrentie. Dit initiatief laat zien dat de […] ... lees meer