Vitae winnaar Great Place To Work Nederland

Jaarlijks vindt in 30 landen een inventarisatie plaats van vormen van Goed Werkgeverschap, voornamelijk op basis van medewerkersperceptie onderzoek. Op basis van een intensief proces van onderzoek, analyse en evaluatie worden lijsten samengesteld van de Beste Werkgevers in de betreffende landen. Dit is het grootste onderzoek naar de werkomgeving, wereldwijd. ... lees meer

Shell: Sustainability At The Heart Of Our Business

Royal Dutch Shell plc today released its ninth annual report on its environmental and social performance. The report underlines the company’s commitment to help meet the world’s current and future energy needs in environmentally and socially responsible ways. ... lees meer

Micro survey on unethical behaviour and fraud in 8 European countries

Ernst & Young Fraud Investigation & Disputes Services has commissioned research into employee perceptions of unethical behaviour and fraud in eight European countries: 5 in Western Europe (the Netherlands, Germany, France, Switzerland, Austria) and 3 in Central Europe (Poland, Czech Republic and Hungary). Telephone interviews of employees of multinationals in each of these countries were conducted in February and March 2006. ... lees meer

Study: Shell Ranks Highest For Social Responsibility In China

A new study shows consumers in emerging markets like China expect automotive corporations to take an active role in the economic and social development of their country. Among the 45 companies surveyed in China, Shell ranked highest for corporate social responsibility with strong ratings for sustaining the environment through innovation and technology. ... lees meer

VN bejubelen succesverhalen duurzaam ondernemen

Britse pensioenfondsen moeten duidelijk maken in welk maten hun investeringen goed zijn voor mens en milieu. Nigeriaanse oliemaatschappijen moeten drie procent van hun winst afdragen aan een commissie voor ontwikkeling van de Nigerdelta. Het VN-departement voor Economische en Sociale Zaken (DESA) presenteert deze en andere voorbeelden van duurzaam ondernemen ter gelegenheid van de bijeenkomst van de VN-commissie Duurzame Ontwikkeling die vrijdag 12 mei afsluit. ... lees meer

ILO telt onzichtbare kindarbeiders niet mee

Onzichtbaar en dus onmeetbaar werken vele miljoenen kindarbeiders in het huishouden, op het land en in de verzorging van vee. Zij krijgen niet betaald en tellen niet mee in de statistieken. De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) zegt te weinig over deze onzichtbare kinderarbeid. De campagne Stop Kinderarbeid is teleurgesteld in het Global Report “The end of Child Labour: within reach” dat de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) vandaag heeft gepubliceerd. ... lees meer

Aandeelhouders Apple eisen scherp milieubeleid

Tijdens Apple’s jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is topman Steve Jobs stevig aan de tand gevoeld over het milieubeleid van het bedrijf. Verder sprak hij over het marktaandeel en over de recente overstap op Intel-chips. Ook over zijn positie bij Disney werden vragen gesteld. ... lees meer

33 Bedrijven stappen over op schonere lease-auto’s

Drieëndertig bedrijven hebben met Milieudefensie afspraken gemaakt over het schoner maken van hun wagenpark. Eind 2005 waren dat er nog vier. Werknemers van onder meer NUON, ING Nederland, Ballast Nedam en Akzo Nobel kunnen voortaan kiezen uit een selectie van relatief schone en zuinige lease-auto’s met roetfilter. In totaal gaat het om 17.000 zakenauto’s: ruim 3 procent van het Nederlandse leasewagenpark. Als alle Nederlandse bedrijven zijn overgestapt op schone en zuinige leasewagens, scheelt dat jaarlijks 240 ton roet en 158.000 ton CO2. ... lees meer

VW en Volvo zijn de heiligste boontjes

Volvo en Volkswagen worden door de Nederlandse consument beschouwd als de beste automotive bedrijven als het gaat om Corporate Social Responsibility (CSR). Toch zijn de Nederlanders in vergelijking met andere landen het meest kritisch over CSR. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO Automotive, onderdeel van ’s werelds grootste marktonderzoekbureau in de automotive branche TNS. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd in zestien landen. ... lees meer

Voorbij schuld en reputatie

We beleven het einde van maatschappelijk verantwoord ondernemen zoals we dat de afgelopen tien jaar hebben leren kennen. Zolang ondernemingen bestaan, hebben ze rekening moeten houden met de wensen en eisen van de samenleving. Het adagium van de Amerikaanse econoom Milton Friedman ’the business of business is business’ klinkt wel leuk, maar geen business zonder in te spelen op de wensen van consument, andere ondernemers en overheid. Het is de maatschappij die de onderneming haar reden van bestaan en toestemming om te opereren geeft, niet andersom. ... lees meer