Verantwoord ondernemen in de platvissector

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn hot issues in de platvissector. Vissers praten erover en een aantal is er daadwerkelijk mee bezig, bijvoorbeeld in het kader van het tong- en scholbeheersplan. Maar de communicatie over dit soort initiatieven is zowel binnen als buiten de sector gebrekkig. Daardoor blijft het draagvlak voor veranderingen beperkt en overheerst buiten de sector het beeld dat vissers ‘domweg de zee leeg vissen’. De vissers ervaren dat de eisen vanuit de maatschappij over een ecologisch verantwoorde aanpak allerminst helder zijn. Ze zullen daarom zelf een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de visserij. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI naar het ondernemerschap in de platvissector. ... lees meer

België beschikt over MVO-referentiekader

België beschikt over een Referentiekader voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Het referentiekader werd in concept voorgelegd aan 46 stakeholders met als resultaat een referentiekader over MVO in België en een reeks acties om MVO te promoten. ... lees meer

Growing friction in Europe over corporate responsibility

Europe’s social affairs commissioner and a British environmental leader clashed Friday over whether the European Union is succeeding in its push for more social and ecological accountability among big corporations. The exchange at a Prague conference for lawyers, business and public officials underscored a widening gap between defenders and critics of the “corporate social responsibility” (CSR) system launched in 2000 at the EU’s Lisbon summit. ... lees meer

Corporate responsibility: Why don’t they trust you with CSR?

Ethical principles are driving sales, but marketers are being left on the shelf when it comes to decisions about social responsibility. Successful brands were once built around meeting a consumer need with the right product, at the right price and of the right quality. Today, the marketing agenda has been hijacked by a much more difficult to define, but impossible to ignore, beast: corporate social responsibility (CSR). CSR should be an intrinsic part of modern brand management, which means marketing and CSR departments need to work together. But for many marketers, ethics may as well be a foreign language and in most companies, the marketing and CSR departments sit on opposite sides of business with little, if any, communication between them. ... lees meer

Ordina brengt de banden op spanning

In Nederland rijdt ongeveer de helft van alle auto’s met een te lage bandenspanning. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen werkt Ordina samen met stichting de Groene Garage om de banden van alle Ordina-medewerkers in goede conditie te houden. Met hun service Band Op Spanning heeft de Groene Garage vorige week op Duurzame Dinsdag de prijs gewonnen voor het meest inspirerende initiatief. Van 11 tot en met 13 september werden zo’n 700 auto’s nagekeken en de banden bijgevuld. De ICT-dienstverlener wil hiermee een bijdrage leveren aan een beter milieu en ervoor zorgen dat zijn medewerkers veiliger rijden. ... lees meer

Rabobank Foundation en Woord en Daad starten samenwerkingsverband

Op 12 september 2006 tekenden Frank Bakx, programmamanager Azië bij de Rabobank Foundation, en Jan Lock, directeur van ontwikkelingsorganisatie Woord en Daad, in het kantoor van Woord en Daad te Gorinchem een samenwerkingsovereenkomst. De ondertekening vond plaats in het bijzijn van Mark Munshi, directeur van Christian Service Society (CSS) uit Bangladesh. De aanwezigheid van Mark Munshi is niet zonder reden: de samenwerking tussen Rabobank Foundation en Woord en Daad is in de eerste plaats gericht op de uitbreiding en opbouw van het grootschalig microkredietprogramma van CSS in Bangladesh. CSS is al jarenlang de partnerorganisatie van Woord en Daad in Bangladesh. ... lees meer

AIR FRANCE KLM, only air transport group selected for both Dow Jones sustainability indexes for the second consecutive year

For the second consecutive year, AIR FRANCE KLM is included in the list of firms in the two Dow Jones Sustainability Indexes, on a worldwide (DJSI World*) and European (DJSI STOXX) scale. AIR FRANCE KLM is the only air transport group to be included in the 2006-07 version of the DJSI STOXX, published on 6 September. ... lees meer