Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn hot issues in de platvissector. Vissers praten erover en een aantal is er daadwerkelijk mee bezig, bijvoorbeeld in het kader van het tong- en scholbeheersplan. Maar de communicatie over dit soort initiatieven is zowel binnen als buiten de sector gebrekkig. Daardoor blijft het draagvlak voor veranderingen beperkt en overheerst buiten de sector het beeld dat vissers ‘domweg de zee leeg vissen’. De vissers ervaren dat de eisen vanuit de maatschappij over een ecologisch verantwoorde aanpak allerminst helder zijn. Ze zullen daarom zelf een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de visserij. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI naar het ondernemerschap in de platvissector.
...
lees meer
Koninklijke Wessanen nv heeft vandaag haar eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Het verslag geeft een overzicht van de vorderingen die Wessanen in 2005 heeft gemaakt op milieu-, sociaal-maatschappelijk en economisch vlak.
...
lees meer
België beschikt over een Referentiekader voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Het referentiekader werd in concept voorgelegd aan 46 stakeholders met als resultaat een referentiekader over MVO in België en een reeks acties om MVO te promoten.
...
lees meer
Europe’s social affairs commissioner and a British environmental leader clashed Friday over whether the European Union is succeeding in its push for more social and ecological accountability among big corporations. The exchange at a Prague conference for lawyers, business and public officials underscored a widening gap between defenders and critics of the “corporate social responsibility” (CSR) system launched in 2000 at the EU’s Lisbon summit.
...
lees meer
Ethical principles are driving sales, but marketers are being left on the shelf when it comes to decisions about social responsibility.
Successful brands were once built around meeting a consumer need with the right product, at the right price and of the right quality. Today, the marketing agenda has been hijacked by a much more difficult to define, but impossible to ignore, beast: corporate social responsibility (CSR).
CSR should be an intrinsic part of modern brand management, which means marketing and CSR departments need to work together. But for many marketers, ethics may as well be a foreign language and in most companies, the marketing and CSR departments sit on opposite sides of business with little, if any, communication between them.
...
lees meer
De ABN AMRO Foundation en kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan gaan samenwerken om kansarme jongeren in Vietnam betere toekomstkansen te geven door middel van een beroepsopleiding met uitzicht op betaald werk. De samenwerking is aangegaan voor een periode van in ieder geval een jaar. Vietnam behoort tot de armste landen van de wereld.
...
lees meer
Worlds Most Sustainable and Ethical Oil Companies 2006 is a new report by Management & Excellence S.A., the prestigious research and rating company in the areas of ethics, sustainability, corporate governance, transparency and corporate social responsibility.
...
lees meer
In Nederland rijdt ongeveer de helft van alle auto’s met een te lage bandenspanning. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen werkt Ordina samen met stichting de Groene Garage om de banden van alle Ordina-medewerkers in goede conditie te houden. Met hun service Band Op Spanning heeft de Groene Garage vorige week op Duurzame Dinsdag de prijs gewonnen voor het meest inspirerende initiatief. Van 11 tot en met 13 september werden zo’n 700 auto’s nagekeken en de banden bijgevuld. De ICT-dienstverlener wil hiermee een bijdrage leveren aan een beter milieu en ervoor zorgen dat zijn medewerkers veiliger rijden.
...
lees meer
Op 12 september 2006 tekenden Frank Bakx, programmamanager Azië bij de Rabobank Foundation, en Jan Lock, directeur van ontwikkelingsorganisatie Woord en Daad, in het kantoor van Woord en Daad te Gorinchem een samenwerkingsovereenkomst. De ondertekening vond plaats in het bijzijn van Mark Munshi, directeur van Christian Service Society (CSS) uit Bangladesh. De aanwezigheid van Mark Munshi is niet zonder reden: de samenwerking tussen Rabobank Foundation en Woord en Daad is in de eerste plaats gericht op de uitbreiding en opbouw van het grootschalig microkredietprogramma van CSS in Bangladesh. CSS is al jarenlang de partnerorganisatie van Woord en Daad in Bangladesh.
...
lees meer
For the second consecutive year, AIR FRANCE KLM is included in the list of firms in the two Dow Jones Sustainability Indexes, on a worldwide (DJSI World*) and European (DJSI STOXX) scale.
AIR FRANCE KLM is the only air transport group to be included in the 2006-07 version of the DJSI STOXX, published on 6 September.
...
lees meer
Beleggers krijgen veel te weinig informatie over de duurzaamheid van de bedrijfsvoering van grote beursgenoteerde ondernemingen. Dat blijkt uit onderzoek door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) naar de duurzaamheidsverslagen van ondernemingen met notering aan de Amsterdamse effectenbeurs.
...
lees meer
Adviesbureau Acona heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd over de behoeften van de klanten in relatie tot MVO.
...
lees meer