In een interview met Maarten van Dijk, CEO van SkyNRG en Theye Veen, CCO van SkyNRG, gaan we in gesprek over de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), hoe het geproduceerd wordt en hoe het bedrijf operationeel en strategisch samenwerkt met internationale partners om de energietransitie binnen het huidige luchtvaartsysteem te ondersteunen.
Pionier in duurzame vliegtuigbrandstof
Het Nederlandse bedrijf SkyNRG is een wereldwijde marktleider op het gebied van SAF. SkyNRG werkt sinds 2010 aan SAF, toen was het nog vrij onbekend. De missie van het bedrijf is om de wereldwijde productie en inzet van SAF te vergroten en zo de luchtvaart te ondersteunen bij de transitie naar klimaatneutraliteit in 2050.
Theye zegt: “We ontwikkelen, financieren en exploiteren SAF-projecten over de hele wereld. Ons bedrijf werkt samen met luchtvaartmaatschappijen, bedrijven en overheden om een duurzame luchtvaartsector op te bouwen.” Hij geeft ook aan ervoor te zorgen met SkyNRG dat de productie van SAF aan de hoogste duurzaamheidsnormen voldoet.
Al in 2011 was het bedrijf de eerste ter wereld die SAF leverde voor een commerciële vlucht van hun huidige aandeelhouder, KLM Royal Dutch Airlines. Inmiddels bevindt SkyNRG zich in de fase van de ontwikkeling van speciale SAF-productiefabrieken, te beginnen met een fabriek in Nederland en een faciliteit in het noordwesten van de Verenigde Staten.
De principes achter de grondstoffen
SkyNRG legt duurzaamheid vast in beleid en praktijk. “Duurzaamheid is een kernwaarde en het is verankerd in ons bestuur”, zegt Maarten. De toeleveringsketens worden begeleid door een onafhankelijk Sustainability Board en zijn gecertificeerd door onder andere RSB en CORSIA. Tijdens het maken van keuzes van grondstoffen hanteert SkyNRG het principe van no food, no feed, no displacement en blijft het bedrijf bewust bezig met meerdere SAF productie methodes. Dit betekent dat SkyNRG openstaat voor de best mogelijke duurzame grondstoffen en productiemethoden. Ook vertelt Maarten dat het bedrijf een uitgebreide analyse doet van de volledige koolstof- en ecologische impact van grondstoffen, inclusief het risico van indirecte veranderingen in landgebruik.
“We willen bij SkyNRG actief bijdragen aan het onderzoek en de ontwikkeling van eSAF-technologieën (elektro brandstoffen) als een belangrijke weg naar de toekomst”, zegt Theye. “Zo helpen we Europa om synthetische, koolstofneutrale brandstoffen op basis van hernieuwbare elektriciteit te promoten, zodat we verder gaan dan “1% SAF” en dit soort brandstoffen mainstream worden.”
De volgende stap richting mainstream SAF
Om gecertificeerde SAF duurzaam te sourcen, produceren en leveren, sluit SkyNRG met luchtvaartmaatschappijen meerjarige afspraken. Tegelijkertijd adviseert het bedrijf luchthavens over de integratie van SAF in bestaande systemen en aan bredere decarbonisatie-initiatieven.
Buiten deze sector heeft SkyNRG partnerschappen met bedrijven in de vrijwillige zakelijke markt. Deze organisaties hebben als doel hun vliegvoetafdruk te verkleinen via investeringen of met aankoop van SAF-certificaten. De samenwerkingen gaan verder dan alleen transacties, ze omvatten gezamenlijke investeringen en samenwerking met technische en regionale stakeholders om de transitie te versnellen. “We nemen de operationele last uit handen met end-to-end ketenbeheer, kwaliteitscontrole, een naleving van certificatie (ASTM, RED, RSB) en een impactrapportage. Een actueel voorbeeld hiervan is het partnerschap met de Sustainable Aviation Buyers Alliance (SABA) voor COP30, waarvoor SkyNRG werd gekozen als SAF-platform na een concurrerend proces”, vertelt Theye. Zo geeft SkyNRG vorm aan duurzame luchtvaart en komt het dichterbij het mogelijk maken van duurzaam vliegen.

