Tijdens een proeverij in de keuken van Kitchen Republic in Amsterdam maakte een select gezelschap vorige week kennis met de eerste door chefs ontwikkelde producten met restcoquilles. In aanwezigheid van directeur Martijn Spilt van Maxima Seafood en CEO Junion Hanenberg van IntelligentFood presenteerden chefs Martijn Koeleman van restaurant De Dyck en Mat Buitenlaar van Matz True Food hun geselecteerde producten. Het eveneens geselecteerde product van chef Esther van Leeuwe werd bij afwezigheid van de maakster gepresenteerd door Martijn Koeleman.

Martijn Spilt, directeur van Maxima Seafood uit IJmuiden: “Wij kopen onze wilde coquilles rechtstreeks bij de bron in Japan, Canada en de Verenigde Staten. Het is een exclusief en duur product, dus het moet perfect zijn. Exemplaren met scheurtjes of een afwijkende kleur gaan er bij de verwerking meteen uit. Het gaat daarbij om aanzienlijke hoeveelheden coquilles per jaar. Voor die reststroom zochten wij een bestemming, omdat wij niet van verspilling houden en duurzaamheid belangrijk vinden. De producten die we tijdens de proeverij mochten proberen zijn veelbelovend en bieden perspectief voor deze reststroom.”

Proeverij met verrassende smaken

De serie conceptproducten is de eerste stap in de samenwerking tussen IntelligentFood en Maxima Seafood in de verwerking van de restcoquilles. De proeverij bestond uit een sambal, vijf verschillende sauzen en dumplings, allemaal met coquilles als smaakmaker of ingrediënt.

CEO Junion Hanenberg van IntelligentFood: “Ik ben aangenaam verrast door de hoge kwaliteit van de producten en blij dat onze opdrachtgever, Maxima Seafood, de snelheid van de productontwikkeling als positief ervaren heeft. Alle producten voldeden aan de vooraf gestelde voorwaarden en werden enthousiast beoordeeld door het proefpanel, waarin ook Jan den Heijer, directeur R&D en Michiel Sloff, manager Innovatie van Verstegen Spices & Sauces zitting hadden.”

Volgende ontwikkelingsfase

Die voorwaarden waren: de producten moesten houdbaar zijn, industrieel produceerbaar en niet concurrerend met verse coquilles. De kwaliteit van de gepresenteerde producten heeft geleid tot de keuze om vier producten verder te ontwikkelen: de sambal, twee van de sauzen en de dumplings. Junion Hanenberg: “Met deze concepten gaan we naar de volgende productontwikkelingsfase, waarin produceerbaarheid en marktpotentie centraal staan. In deze fase kunnen ook weer concepten afvallen. De concepten die overblijven gaan weer door naar de volgende fase: het grotere marktonderzoek.”

Het is de bedoeling dat de eerste producten dit jaar gereed zijn, aldus Junion Hanenberg.