Fairtrade koffie op het werk is tegenwoordig heel normaal. Bovendien bieden bedrijven steeds vaker een duurzaam assortiment aan in hun bedrijfsrestaurant. Maar hoe ver zijn we nu echt? In het kader van de Fairtrade@Work campagne heeft Stichting Max Havelaar aan Rank a Brand gevraagd om onderzoek te doen naar de duurzaamheid van het assortiment van de top 15 bedrijfscateringbedrijven. Daarnaast onderzoekt Rank a Brand de top 40 Nederlandse bedrijven op het gebied van de duurzaamheid van hun koffievoorziening (en thee, cacao, suiker en koffiemachines). De cateraar met het duurzaamste assortiment wint het Gouden Dienblad en het bedrijf met de duurzaamste koffievoorziening wint het Gouden Koffiekopje.  

Fairtrade producten
Het aanbod van producten met het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk neemt voortdurend toe. Naast koffie kan men op het werk genieten van Fairtrade thee, broodbeleg, sappen, zoetwaren, frisdrank, suiker, bananen en ananassen. Fairtrade bewerkstelligt dat boeren in ontwikkelingslanden, verenigd in coöperaties, onder goede omstandigheden kunnen werken. Bovendien ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten waardoor zij kunnen investeren in een betere toekomst en een schoner milieu. Kortom, met Fairtrade is het dubbel genieten: een heerlijk product voor de consument en een eerlijke beloning voor de boer!

Fairtrade@Work campagne
Stichting Max Havelaar heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren en organiseert daarom, tijdens de jaarlijkse Fairtrade Week, de Fairtrade@Work campagne. Bedrijven en cateraars worden opgeroepen een activiteit met Fairtrade producten te organiseren op het werk/restaurant in de week van 28 oktober t/m 1 november. Bijvoorbeeld een Fairtrade koffieproeverij, lunch of borrel. Aanmelden kan tot en met 21 oktober via www.fairtradeatwork.nl. Stichting Max Havelaar ondersteunt hierbij met promotie materialen