Met Abbot Kinney’s – plantaardige zuivel op basis van kokos, amandelen en haver – breidt Albert Heijn het plantaardige assortiment per april nog verder uit. Dit is een belangrijke stap in de richting van een duurzamer voedselsysteem, zowel voor ieders eigen gezondheid als voor de impact op het klimaat. De productie van dierlijke zuivel is namelijk één van de meest vervuilende en belastende ter wereld. Plant-based pionier Abbot Kinney’s, sinds 2018 onderdeel van natuurvoedingsbedrijf Wessanen, heeft de ambitie om het grootste plantaardige yoghurt- en ijs A-merk van Europa te worden.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf wil met hun missie ‘flipping the standard’ van plantaardige zuivel de nieuwe norm maken. Vanaf vandaag zijn de producten van Abbot Kinney’s verkrijgbaar bij Albert Heijn, wat resulteert in een vertienvoudiging van de impact. Het gaat om Coco Greek Style Naturel, Oat Start Naturel, Coco Start Naturel, Coco Start Mango, Coco Start Raspberry en Almond Start Naturel. Prijzen variëren van € 1,99 tot € 3,89.

Voedselsysteem in transitie

De conclusie van een rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is helder: het huidige voedselsysteem is niet duurzaam. De productie én consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar en vormen de grootste milieubelasting. Door plantaardig te eten verminder je direct je impact op het milieu omdat er bijvoorbeeld minder broeikasgassen worden uitgestoten en minder water nodig is. Het effect is zelfs veel groter dan minder vliegen of een elektrische auto rijden, concludeerden wetenschappers van de universiteit van Oxford. Als iedereen plantaardig zou eten, zou de voedselindustrie-gerelateerde uitstoot kunnen dalen met 70%.

De laatste jaren wordt de consument zich steeds bewuster van de impact van ons huidige eetpatroon op dier en natuur en dit is niet zonder gevolgen; er is een heuse verschuiving gaande in het schap: “Retailers verbreden het aanbod op de schappen voor plantaardig”, aldus Cecile Spoorenberg van marktonderzoeksbureau IRI. In 2019 introduceerde Albert Heijn al schapkaartjes met daarop het woord ‘vegan’ zodat klanten in één oogopslag zien welke artikelen vrij zijn van dierlijke ingrediënten zonder dat ze de ingrediëntenlijsten van producten hoeven te controleren. De supermarkt gaat nog een stap verder en introduceert in april 2020 een volledig vegan schap, met een vaste prominente plek voor de producten van Abbot Kinney’s.

Bewuste en verantwoorde lifestyle groeit

Abbot Kinney’s – opgericht in 2014 – gebruikt uitsluitend de beste en pure kwaliteit biologische kokos, amandelen, haver en echt fruit voor haar plantaardige producten zonder overige toevoegingen. De plantaardige pionier bouwt gestaag aan een sterke positie in belangrijke Europese markten zoals Duitsland, Spanje en Frankrijk. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door natuurvoedingsbedrijf en B Corp gecertificeerde Wessanen.

Het nieuwe verkoopkanaal bij Albert Heijn is een belangrijke stap in het versnellen van de groei en impact: “De afgelopen vijf jaar verdubbelden onze verkoopcijfers jaarlijks. We zijn het levende bewijs dat je niet hoeft in te leveren op smaak of kwaliteit als je bewuste keuzes maakt, tevens bouwen we tegelijkertijd aan een economie zonder klimaatverandering, dierenleed door de bio-industrie en uitbuiting van mensen. Als je kijkt naar het marktaandeel – 11% van de totale vraag naar zuivel is momenteel plantaardig -, is er nog veel ruimte om te groeien en meer consumenten te laten zien hoe lekker en voedzaam het kan zijn om vaker plantaardig te eten. Bij Abbot Kinney’s zijn we gedreven om impact te maken en vanaf april, het moment dat we verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn en op ah.nl, vertienvoudigen we onze impact in één klap,” aldus Jimme Slippens, co-founder van Abbot Kinney’s.

Wapenfeiten Abbot Kinney’s:

  • Abbot Kinney’s heeft een eigen research & development team in huis. Ze produceren hun producten vanuit het vertrekpunt: ‘clean & delicious’.
  • In 2020 gaat Abbot Kinney’s van 88 verkooppunten in Nederland in 2019 naar 846 verkooppunten in 2020, dat is bijna een vertienvoudiging.
  • Sinds 2014 heeft Abbot Kinney’s 1 miljoen liter plantaardige zuivel geproduceerd.
  • Sinds 2014 heeft Abbot Kinney’s 5.5 miljoen bakjes verkocht (plantaardige yoghurt en ijs).
  • Abbot Kinney’s probeert de C02 afdruk te verkleinen door plantaardige producten aan te bieden. Hoe zit het eigenlijk met de C02 voetafdruk van Abbot Kinney’s producten? Coco Start: 0,64 kg of co2 per kg = -55% vs zuivel en – 51% vs soja yogurt (1,31 kg of co2 per kg) Almond Start: 0,67kg of co2 per kg = -51% vs zuivel (1,43 kg of co2 per kg) en -48% vs soja yogurt (1,31 kg of co2 per kg).
  • They don’t do unnecessary harm: Met het produceren van 473 ton plantaardige yoghurt en ijs heeft Abbot Kinney’s 368 ton minder C02 uitgestoten.