Yarno de Hiep (Retourkoop.nl): “Samen met de klant tegen verspilling”

Als klant bij Retourkoop.nl behaal je voordeel en draag je bij aan het tegengaan van verspilling. Van alle online aankopen in Nederland gaat dertien procent retour naar de webwinkels. Dat merkt Yarno de Hiep van het Utrechtse Retourkoop.nl: ‘Er zijn een boel retouren op de markt dus er is altijd wel wat te in te kopen.’

Retouren zijn ballast voor webwinkels. Voor jonge ondernemers die deze markt ontdekken betekent het een nieuwe toekomst. En voor koopjesjagers is het een uitkomst. Retourkoop.nl is een startup die de retourstromen van partners van Bol.com doorverkoopt. Retourkoop.nl controleert de producten en biedt ze met korting aan.

Tweede kans voor retourartikelen

Voor een aantal grote webwinkels is het goedkoper en efficiënter om retourstromen te vernietigen of te verkopen aan opkopers. Opkopers zorgen ervoor dat retourartikelen een tweede kans krijgen. Ze zien in dat je na controleren, eventueel repareren en met korting aanbieden weer een ander type consument bedient. Dan kom je terecht bij Nederlandse initiatieven als Buybay.com, Retourplaza.nl, 2dekansje.com of Retourkoop.nl. De Hiep: ‘Voor onze potentiële klant maakt een beschadigde verpakking vaak niet zoveel uit. Neem bijvoorbeeld een stofzuiger. Dat blijft een gebruiksproduct. Na een maand zit er toch een krasje op, of je die nu nieuw hebt of als retour.’

Circulair compliment voor Retourkoop.nl

Retourkoop.nl won tijdens de Duurzame Week het Circulair Compliment. Dit is een aanmoedigingsprijs van de gemeente Utrecht voor startende ondernemers. De jury waardeert Retourkoop.nl omdat ze ‘leveranciers inspireert en stimuleert de waarde van retourstromen in te zien’. Daarnaast verdiende Retourkoop.nl bonuspunten. Ze compenseren de onvermijdelijke CO2 die vrijkomt bij hun bedrijfsproces via Trees for all.

In een circulaire economie zijn restmaterialen een bron van grondstoffen. In het juryrapport staan ook cijfers over de hoeveelheid e-waste die Nederland exporteert. ‘Het gaat om ongeveer 226 miljoen elektronische producten per jaar en dat groeit met 2 miljoen per jaar.’ Bij de meeste artikelen is de productie energie- en materiaalintensief. In de levenscyclus zit de meeste CO₂-uitstoot in de productiefase, niet in de gebruiksfase. Retourkoop.nl specialiseert zich in huishoudelijke apparaten zoals koffiemachines, keukenapparaten en stofzuigers. Een markt waar nog milieuwinst valt te halen.

Van scriptie naar opschalen

Oprichter Yarno de Hiep kwam op het idee voor Retourkoop.nl tijdens het maken van zijn scriptie voor de studie bedrijfseconomie. Hij keek veel op veilingsites. Als hij retouren voorbij zag komen bedacht hij dat het zonde was als er weer een artikel bij het afval belandde. Hij maakte een businessmodel en een half jaar later kwam de eerste vrachtwagen voorrijden. De vangst: 32 pallets met vooral huishoudelijke elektronica die hij op een veilingsite kocht van Amazon.

Een jaar later is de startup zijn fulltime baan. De Hiep: ‘Er zijn nu partners aangehaakt die zorgen voor een vaste instroom van goederen en we hebben vier mensen in dienst die de producten testen. We draaien vaste omzet en hebben een website die goed werkt.’ Retourkoop.nl heeft de ambitie om met meer vaste inkooppartners meer structurele aanvoer te krijgen en over drie jaar twintig mensen in dienst te hebben.

Wegnemen twijfels consumenten

De Hiep heeft vaak het idee dat consumenten twijfels hebben bij de kwaliteit van aangeboden retourartikelen: ‘Er is nog te weinig awareness. Consumenten zijn achterdochtig. De vorige koper zal het product niet voor niks hebben teruggestuurd.’ Voor een onderneming als Retourkoop.nl is een kapot product repareren geen issue. De Hiep stelt: ‘Dat is eigenlijk het beste. Je hebt een bijna goed product, bestelt een nieuw onderdeel, repareert het en je hebt weer een compleet product. Meestal levert het geld op. Helaas lijd je soms verlies. Maar een product afschrijven is erger.’

Voorkomen van retouren

Een aantal klanten kiest al voor Retourkoop.nl vanwege duurzaamheid. Het grootste deel komt toch vooral voor de prijs. Om te voorkomen dat deze klanten ook weer gaan retourneren voedt het bedrijf zijn klanten op een indirecte manier op. In tegenstelling tot veel andere webwinkels rekent Retourkoop.nl wel retourkosten. Daarmee ligt de drempel voor kopen, bekijken en retourneren hoger.

Verder informeert Retourkoop.nl de consument met duidelijke foto’s. Ook bij krasjes en kleine mankementen. Of het helpt? Volgens VPRO Tegenlicht wordt landelijk dertien procent van alle aankopen op het web geretourneerd. Retourkoop.nl zit daar met tien procent toch een beetje onder.

De Hiep wenst dat klanten zichzelf beter informeren. ‘Heb ik dit wel nodig? Is dit echt wat ik zoek? Denk daar actief over na en stel jezelf die twee vragen voordat je op de koopknop drukt.’ Tegelijkertijd is hij ook mild naar de consument. De jonge ondernemer wijst op de verantwoordelijkheid van webshops. ‘Ze zijn zo goed in het verleiden van klanten, dat ze je ook artikelen aansmeren waar je niet op zit te wachten. En dan komt het weer terug.’

Persoonlijke klantbeleving

Retourkoop.nl onderscheidt zich van concurrenten doordat ze haar klanten meeneemt in een ander verhaal. De Hiep stelt: ‘Bij grote webwinkels krijgt de klant de experience van een fabriek met lopende band. Bij ons benadrukken we dat we geen verkoopmachine zijn en dat je te maken hebt met mensenwerk en een persoonlijk proces. Het eind van deze journey geven we een persoonlijke touch met een handgeschreven briefje bij je aankoop. Als mensen reageren, dan beginnen ze daar ook altijd over.’

Circulair Compliment voorkomt meer verspilling

Aan het Circulair Compliment was naast publiciteit een geldbedrag van 2500 euro verbonden. De Hiep: ‘Dat bedrag helpt ons ook echt om sneller de volgende stap te nemen en het bedrijfsproces verder te professionaliseren.’ Ze zetten het bedrag in voor een portable LED fotobox, ander inventaris en het vergroten van de naamsbekendheid. Alles om sneller meer verspilling te voorkomen.

Tekst: Huub Sweerts

Share Button