Vanaf nu Delicata-repen met Tony’s Open Chain chocolade in schap bij Albert Heijn

Vanaf vandaag liggen de eerste Delicata-chocoladerepen in de winkels van Albert Heijn met een gele ‘Tony’s Open Chain’ button op de verpakking. Op de button staat de tekst ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. Albert Heijn heeft zich met chocolademerk Delicata als eerste aangesloten bij het nieuwe open source platform ‘Tony’s Open Chain’ en koopt voor Delicata voortaan cacao in volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. Met deze werkwijze is een leefbaar inkomen voor cacaoboeren mogelijk. De versnelling van Tony’s Chocolonely’s slaafvrije missie is hiermee een feit.

Vandaag lanceert Tony’s Chocolonely ook www.tonysopenchain.com. Dit ‘open source’ webplatform zal de komende jaren uitgroeien tot de plek waar chocoladebedrijven alle benodigde kennis en tools vinden om samen een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’, dat bij alle partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd.

Albert Heijn is met Delicata Tony’s eerste missiebondgenoot. De nieuwe Delicata-chocolade is gemaakt van traceerbare cacao- massa, geproduceerd door Barry Callebaut, de grootste chocolade- maker ter wereld. De cacaobonen zijn tegen een hogere prijs inge- kocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust. Zo laten de drie partijen samen zien dat op grote schaal chocolade maken anders kan en voeren ze de druk op de industrie op om mee te doen.

De missie van het Amsterdamse impactbedrijf om ‘samen 100% slaafvrij de norm in chocolade te maken’ gaat verder dan hun eigen reep. De industrie moet veranderen. Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale misstanden in de cacao-industrie. De problemen worden alleen opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely is een leefbaar inkomen voor de cacaoboer mogelijk. Bovendien gaat de anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en onder welke omstandigheden.

Met deze manier van werken bereikt Tony’s Chocolonely dit jaar zo’n 5.000 cacaoboe- ren. De sterke groei van Tony’s Chocolonely is de motor achter de impactstrategie om meer cacao direct en tegen betere voorwaarden in te kunnen kopen. In totaal zijn er echter 2,5 miljoen cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. Daarom stelt Tony’s Chocolonely haar werkwijze niet alleen open voor Albert Heijn maar ook voor anderen. Want samen gaat het sneller.

“Dit is een belangrijk moment. Met deze nieuwe Delicata-repen zetten we samen met Tony’s Chocolonely en Barry Callebaut een concrete volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten”, aldus Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food Albert Heijn.

Share Button