Een dertigtal bestuurders en kaderleden had zich verzameld bij het WTC-gebouw waar de vergadering plaatsvond. Zij maakten zich boos over de slechte arbeidsomstandigheden van de werknemers bij de Lipton theefabriek in Khanewal.

800 jaar werken
Voorzitter Henk van der Kolk laakt de houding van Unilever dat volgens hem “de mond vol heeft van corporate social responsibility maar ondertussen de mensen in Pakistan waanzinnig onderbetaalt”. Zo zou een vaste kracht achthonderd jaar moeten werken voor het maandinkomen van de Unilevertop.

Van de 754 arbeiders werken er bovendien maar 22 in vaste dienst. De meeste mensen zijn er al vijftien jaar op uitzendbasis of via onderaannemers, met niet meer dan een 0-urencontract. Van der Kolk: “Die horen per dag of ze naar hun werk mogen komen of niet.”

Blue Band en hartjes
De boodschap van de betogers werd fraai verbeeld in een cartoon van topman Paul Polman met een pakje Blue Bandboter op zijn hoofd. Drie in het wit gekleden nimfen deelden hartjes uit aan de arriverende aandeelhouders. De eerste als oproep om hun hart te laten spreken, de andere symbolisch om de tranen te deppen van de Pakistani.
Verder zijn er alternatieve jaarverslagen uitgedeeld. “Dat van jullie is incompleet, wij hebben er wat kritische toevoegingen bij gedaan”, aldus Van der Kolk. De Unileverslogan Adding vitality to life is op de voorkant van het verslag vervangen door Adding insecurity to life.

Zeer serieus
“We nemen dit zeer serieus”, liet directeur Cees van der Waaij van Unilever Nederland weten na een onderhoud met Van der Kolk en iemand van de internationale vakbondsfederatie. “We overtreden weliswaar niet de wetten van dat land maar snappen ook wel dat het onze verantwoordelijkheid is om daar een goed beleid te voeren ten aanzien van flexwerkers.”