75 procent van de consumenten vindt dat bedrijven en organisaties een positieve bijdrage moeten leveren aan de maatschappij, het milieu en welzijn van mensen. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt dus steeds belangrijker voor organisaties en bedrijven. Veel organisaties zijn al goed op weg om zich in te zetten voor een betere wereld. Toch staat duurzaam ondernemen nog in de kinderschoenen ten opzichte van de grijze manier van ondernemen. Daarom heeft SDG Impact een platform ontwikkeld waar organisaties die impact maken op een betere wereld eenvoudig gevonden kunnen worden. 

SDG Impact

SDG Impact is een database waarin de impact van allerlei organisaties te vinden is. De impact is bovendien gekoppeld aan de Sustainable Development Goals waar zij zich zich voor inzetten. SDG Impact heeft als doel om bedrijfsvoering op basis van zichtbare en meetbare impact op de Sustainable Development Goals de norm te maken.

De organisaties die zich aanmelden bij SDG Impact onderscheiden zichzelf van de concurrentie, doordat ze met de Impact medaille laten zien dat zij bijdragen aan de SDG’s. Een organisatie krijgt een Impact medaille direct na een goedgekeurde aanmelding die ze vervolgens op hun eigen website kunnen plaatsen.

Alle deelnemers op SDG Impact hebben een bronzen, zilveren of gouden medaille. Deze medaille staat voor de mate waarin impact maken onderdeel is van de bedrijfsvoering van de betreffende organisatie. Voordat een bedrijf een medaille toegekend krijgt, leveren ze bewijslast aan bij SDG Impact bij aanmelding. Op basis van deze input wordt al dan niet een medaille toegekend die past bij hun wijze van ondernemen vanuit impact.

Drie verschillende niveaus

De drie verschillende impact niveaus brons, zilver en goud hebben elk een aantal kenmerken. Een bedrijf met een bronzen medaille heeft een beknopte analyse gemaakt van de relevante SDG’s op basis van hun kernactiviteiten. Daarnaast hebben ze op een anekdotische wijze aangetoond hoe zij impact op de SDG’s maken.

De zilveren medaille gaat een stapje verder. Deze organisaties hebben doelstellingen gekoppeld aan de impact die ze willen maken op de SDG’s, inclusief een concreet actieplan waarin staat hoe ze deze geplande impact gaan realiseren. Ook communiceren ze al op transparante wijze met hun stakeholders over de voortgang van hun impact doelstellingen.

Het hoogst haalbare is de gouden impact medaille. De bedrijven met een gouden medaille zijn volledig transparant in hun impact. Ze hebben meten hun impact periodiek en sturen hun bedrijf aan de hand van deze data om nog meer impact te maken. Ook komt dit terug in een impact jaarverslag en communiceert een organisatie met een gouden medaille alle positieve en negatieve impact van de gehele organisatie.

Beginnen met impact

SDG Impact legt op de website duidelijk uit hoe een bedrijf kan beginnen met het maken van impact. Groot denken is belangrijk, maar simpelweg beginnen nog veel belangrijker. Impact maken is namelijk een proces waar een organisatie in groeit en door het te doen beter in wordt. Er worden al twee tips gegeven om van start te gaan met het maken van impact:

De kernactiviteiten van een organisatie vormen een belangrijk vertrekpunt. Een tip is om de kernactiviteiten vanuit een andere hoek te bekijken met de SDG’s ernaast. Dan kan een organisatie nagaan op welke SDG’s zij direct impact maken. Hierbij kan het ook helpen om in kaart te brengen welke andere organisaties bij een organisatie betrokken zijn. Zo kan zij inzichtelijk maken wat de impact, positief dan wel negatief, op deze betrokken organisaties is.

Door deze database te beginnen hoopt SDG Impact de wereld een mooiere plek te kunnen maken. Door organisaties via hun database eenvoudig hun impact te laten communiceren, hopen zij andere organisaties te stimuleren om ook aan de SDG’s en een betere wereld bij te dragen.

Wil je met jouw bedrijf net zoals Snackbar van de Toekomst, het derde duurzaamste bedrijf van Nederland, deelnemer worden bij SDG Impact? Meld je dan ook gratis en eenvoudig aan via de website van SDG Impact.