Levensmiddelenfabrikant Heinz is vanaf 19 tot 27 mei te vinden op verschillende lokale markten in Nederland. Heinz luidt daarmee de volgende fase in van de campagne ‘Neem een break van vlees. Niet van smaak.’ De bekende smaakmaker trekt het land in om alle consumenten in Nederland kennis te laten maken met smaakvolle alternatieven voor vlees. Dit neemt Heinz letterlijk: het merk steekt de handen uit de mouwen en brengt vleesvervangers naar een van de meest klassieke handelsplaatsen in de samenleving: de markt. Heinz trekt met een foodtruck het land in en biedt in de verschillende regio’s haar producten aan die zijn verwerkt in typische streekgerechten. 

De campagne ‘Neem een break van vlees. Niet van smaak.’ ging midden maart 2023 van start, gelijktijdig met de lancering en landelijke beschikbaarheid van de Heinz Meatless Burgers, Heinz Meatless Gehakt, Heinz Beanz Burgerz Mediterrane Stijl en Heinz Beanz Burgerz Mexicaanse Stijl. In de tweede fase van de campagne trekt Heinz nu naar 5 lokale markten in Alkmaar, Delft, Tilburg, Veenendaal en Wageningen. Door consumenten de producten te laten proeven op markten in heel Nederland, wil Heinz meer mensen overtuigen van vleesvervangers als volwaardig, lekker en verantwoord alternatief voor vlees.

Bob Rog, Managing Director van Kraft Heinz Benelux: “Veel mensen blijven, onder andere gezien de uitdagingen rond klimaat en duurzaamheid, op zoek naar een vertrouwd merk dat plantaardige maaltijden tot lekkere smaakexplosies maakt. De Nederlandse consument kent Heinz en zijn smaakreferenties al heel goed – miljoenen Nederlandse huishoudens houden van onze producten en vertrouwen ons merk. Bij Kraft Heinz zijn we klaar om een leidende rol te spelen in de levensmiddelenindustrie van de toekomst. Daarom bieden we nu deze nieuwe vleesvervangers, voor een nieuwe smaak- en voedingsbeleving voor bij jouw favoriete ketchup.

De campagne dient ter ondersteuning van de gelanceerde producten. Maar een minstens even belangrijk doel is om consumenten ervan bewust te maken dat de keuze voor plantaardige alternatieven niet ten koste van smaakbeleving en voedingswaarde hoeft te gaan. Want hoewel bijna een derde van de Nederlanders (29%) aangeeft hun vleesconsumptie te willen verminderen(1), blijkt in de praktijk dat de gemiddelde vleesconsumptie per persoon sinds 2005 nauwelijks afneemt(2). Volgens Heinz blijkt daaruit dat een groot deel van de Nederlanders niet overtuigd is van het huidige aanbod vleesvervangers, zowel qua smaak als voedingswaarde.