De Europese auto-industrie wil dat plug-in hybride voertuigen als CO2-neutraal worden beschouwd, maar gegevens van duizenden voertuigen tonen aan dat PHEV’s gemiddeld slechts 19% minder CO2 per km uitstoten dan benzine- en dieselauto’s. Autofabrikanten zetten EU-wetgevers onder druk om hybrides als schone voertuigen te behandelen in het kader van een ’technologieneutrale’ aanpak om auto’s te decarboniseren. Maar T&E-analyse van emissiegegevens van 127.000 PHEV’s toont aan dat ze veel meer uitstoten dan beweerd en dat het extra brandstofverbruik de gemiddelde bestuurder € 500 per jaar kost.
PHEV’s zouden emissies en brandstof moeten besparen door te schakelen tussen een accu, die wordt opgeladen door de stekker in het stopcontact te steken, en een benzine- of dieselmotor. Maar in de praktijk is de CO2-uitstoot van plug-in hybrides bijna vijf keer zo hoog als de officiële tests suggereren. De praktijkgegevens verschillen enorm van de officiële ‘WLTP’-tests, waarbij voertuigen worden gereden op een manier die door regelgevende instanties als normaal wordt beschouwd.
In de praktijk stoten plug-in hybrides gemiddeld 135 g CO2 per km uit, volgens een analyse van T&E van gegevens verzameld door het Europees Milieuagentschap (EEA) van brandstofmonitors van 127.000 voertuigen die in 2023 werden geregistreerd. Benzine- en dieselauto’s stoten gemiddeld 166 g CO2/km uit.
Motoren draaien nog steeds in elektrische modus
Zelfs in de elektrische modus verbruiken PHEV-motoren gemiddeld 3 liter benzine per 100 km, blijkt uit gegevens van de EEA. Daardoor stoten ze 68 g CO2/km uit in de elektrische modus – 8,5 keer zoveel als officiële tests beweren. Dit komt doordat de elektromotoren in PHEV’s over het algemeen onvoldoende vermogen hebben voor hogere snelheden of steile hellingen en de motor moet bijspringen. Gemiddeld levert de motor vermogen gedurende bijna een derde van de elektrisch gereden afstand, volgens de gegevens.
€ 500 extra per jaar
PHEV’s kosten bestuurders € 500 meer per jaar dan beweerd wordt voor tanken en opladen vanwege het verborgen brandstofverbruik in zowel de elektrische als de elektrische modus, zo blijkt ook uit het rapport. Plug-in hybrides zijn niet alleen duur om te rijden, ze zijn ook duurder in aanschaf dan schone alternatieven. De gemiddelde verkoopprijs van PHEV’s in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in 2025 bedraagt € 55.700, volgens Bloomberg Intelligence. Dit is € 15.200 hoger dan de gemiddelde prijs van een elektrische auto met accu.
Lucien Mathieu, directeur auto’s bij T&E, zei: “Plug-in hybrides zijn een van de grootste nadelen in de autogeschiedenis. Ze stoten bijna net zoveel uit als benzineauto’s. Zelfs in de elektrische modus vervuilen ze acht keer zoveel als officiële tests beweren. Technologieneutraliteit kan niet betekenen dat we de realiteit negeren dat PHEV’s, zelfs na tien jaar, nog steeds niet hebben geleverd wat ze beloven.”
PHEV’s met een grote actieradius = meer uitstoot
De uitstoot van PHEV’s neemt ook toe door de trend naar grotere elektrische actieradiussen, omdat grotere accu’s de voertuigen zwaarder maken en daardoor meer brandstof verbruiken in de motormodus. Deze zwaardere voertuigen verbruiken ook meer energie dan kleinere auto’s wanneer ze op de accu rijden. Plug-in hybrides met een elektrische actieradius van meer dan 75 km stoten gemiddeld zelfs meer CO2 uit dan die met een actieradius tussen 45 en 75 km, zo blijkt uit de gegevens.
Mercedes-Benz heeft het grootste verschil tussen de officiële en de werkelijke uitstoot van zijn PHEV’s, volgens de gegevens van 2023, en stoot gemiddeld 494% meer uit. De GLE-Klasse heeft het grootste verschil tussen de werkelijke uitstoot van alle auto’s die dat jaar werden verkocht, en overschreed de officiële waarde met 611%. De andere grote Europese autofabrikanten stootten ongeveer 300% meer uit dan hun officiële CO2-waarden.
De Europese auto-industrie wil PHEV’s mogen verkopen na de EU-deadline van 2035 voor emissievrije auto’s. Autofabrikanten eisen ook dat de EU de ‘utiliteitsfactoren’ schrapt die de CO₂-uitstoot van plug-in hybrides corrigeert. De nutsfactoren die voor 2025 en 2027 zijn vastgesteld, dichten geleidelijk de kloof tussen de officiële en de werkelijke emissies, wat betekent dat de EU-CO₂-doelstellingen van autofabrikanten strenger worden en fabrikanten ertoe aanzetten meer elektrische auto’s te verkopen.
Lucien Mathieu zei: “Het versoepelen van de regels voor plug-in hybrides is als het boren van een gat in de Europese CO₂-wetgeving voor auto’s. In plaats van de markt te sturen naar betaalbare emissievrije auto’s, zullen autofabrikanten deze overspoelen met dure, vervuilende PHEV’s. Dat riskeert de zekerheid van investeringen in elektrische voertuigen die de markt zo hard nodig heeft, teniet te doen.”
Bron: Transport & Environment


