Wie vandaag met de auto in één van de grote Belgische steden wil geraken, moet geduld hebben. Files zijn lang niet meer iets van de ochtend- of avondspits. De hele dag door is het druk in steden als Brussel, Gent of Antwerpen. Daar komt nog eens bij dat steeds meer stadsbesturen de auto weren uit het centrum, waardoor je op een eindje van je bestemming moet parkeren. Het zijn gekende problemen bij Proximus. “Daarom hebben we in 2023 de bakfietsen van DOCKR geïntroduceerd”, zegt lijnmanager Peter Van Vaerenbergh. “De testfase was een succes, dus dit jaar breiden we uit.”

Als lijnmanager bij Proximus is Peter verantwoordelijk voor techniekers die bij professionele klanten langsgaan in Brussel, Oost- en West-Vlaanderen. “Wij krijgen elke dag oproepen voor interventies. Dat gaat van installaties tot herstellingen. De dag van onze techniekers is goed gevuld”, klinkt het.

Files zijn de boosdoener

Om alles vlot te laten verlopen, komt elke technieker idealiter tijdig aan bij de klant. Idealiter, want in de praktijk is dat niet altijd het geval. “De files in de steden zijn de boosdoener. Mijn teams worden uitgestuurd naar grote bedrijven en die zitten nu eenmaal vaak midden in de stad. Onze techniekers zitten dikwijls vast in het verkeer, jammer genoeg.”

Auto’s worden ook steeds meer uit het stadscentrum weggehouden. “In sommige steden moet je al goede papieren hebben om het centrum nog in te rijden”, zegt Peter. “Ik heb begrip voor de keuze van stadsbesturen, maar het maakt er onze job niet makkelijker op. Onze mensen moeten een eind van de klant parkeren en hun gerief te voet meesleuren. Handig is dat niet.”

Sneller, makkelijker, handiger

De beslissing om DOCKR uit te testen was dus snel genomen voor Peter. “Ik was heel benieuwd naar het verschil in reistijd”, zegt hij. “We hebben begin 2023 drie fietsen ingezet in Brussel. Onze techniekers mochten kiezen wanneer ze op interventie zouden gaan met de bakfiets. Na een jaar hebben we geëvalueerd en wat blijkt: ze zijn echt wel veel sneller op hun interventie dan wanneer ze de auto nemen.”

Peter haalt het voorbeeld aan van twee techniekers die samen naar dezelfde klant gingen. “De ene met de bakfiets, de andere met de auto. Je raadt het al: de collega die de fiets nam was er veel sneller. Hij arriveerde bij de klant na 15 minuten, zijn collega pas na 45 minuten.”

Niet alleen de weg ernaartoe is vlotter met de fiets, ook parkeren levert geen problemen meer op. “Je mag een bakfiets, net zoals een gewone fiets, gewoon op het voetpad parkeren zolang je voetgangers niet hindert. Natuurlijk is dat veel gemakkelijker voor onze techniekers. Ze komen toe, stappen af en zetten de fiets aan de kant. Hun gerief zit ook gewoon in de laadbak. Handig, geen gedoe.”

Een rustgevende en ontspannende werkdag

Files vermijden, makkelijker parkeren: voor Peter is dat al reden genoeg om verder te gaan met DOCKR. Maar ook mooi meegenomen: “Fietsen doet iets met een mens”, aldus Peter. “Als ik de feedback van de collega’s kreeg, viel me op dat ze hun werkdag als veel aangenamer ervaarden wanneer ze met de fiets op weg zijn.”

De techniekers van Proximus omschreven hun werkdag met de fiets als “rustgevend en ontspannend”. “Eén iemand gaf aan dat hij veel minder gestresseerd was, iemand anders zei dan weer dat hij gewoonweg blij was die dag. Dat is natuurlijk fijn om te horen”, zegt Peter. “Hoewel ze waakzaam moeten blijven in het verkeer was het wel duidelijk dat iedereen meer tevreden en ontspannen was tijdens hun werkuren.”

Het enige minpuntje? “Ah, het Belgische weer hé. Maar daar kan DOCKR weinig aan veranderen”, lacht Peter. “De fietsen zijn het eerste jaar vooral in de zomer gebruikt, wanneer het goed weer was. Het is uiteraard plezanter om te fietsen als de zon schijnt. België is ook minder een fietsland dan Nederland. Ik merk wel dat hier nog meer de klik moet gemaakt worden om vaker met de fiets naar het werk te gaan én om ook de fiets te nemen bij minder goed weer.”

Ecologische doelstellingen

Peter gelooft heel hard dat die fiets-mindset nog wel zal groeien. “Het heeft wat tijd nodig, maar dat komt wel. In het testjaar waren het dezelfde collega’s die met de fiets reden, maar nu we verdergaan met DOCKR en ook een fiets in Luik en één in Antwerpen zullen voorzien, denk ik dat we meer mensen kunnen motiveren. Niemand zit graag in de file, niemand zoekt graag naar een parkeerplaats in een drukke stad. Hoe meer collega’s horen over het gemak van de fiets, hoe meer mensen het zullen proberen. Dat zou mooi zijn, want dan ben je ook meteen duurzamer dan met de auto.”

En dat is belangrijk, want Proximus zet hard in op duurzaamheid. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een speerpunt voor ons. Daar horen ook ecologische doelstellingen bij, zoals een volledig groene vloot. De bakfietsen van DOCKR zijn dus een mooie aanvulling”, zegt Peter. “Ze passen perfect in onze filosofie.”

Een vlotte samenwerking

De “samenwerking” met de bakfietsen zit dus goed. Maar hoe zit het met de samenwerking met DOCKR? “Dat loopt vlot”, zegt Peter. “Ze hebben ons goed geïnformeerd en als er iets is, krijgen we snel antwoord. Zijn er herstellingswerken nodig aan een fiets, dan staat een paar uur later al een monteur aan onze deur. Wij hoeven ons ook niets aan te trekken van het onderhoud: er komt regelmatig iemand langs van DOCKR.”

Proximus heeft nu vier DOCKR-bakfietsen, maar Peter sluit niet uit dat dat er in de toekomst meer zullen worden. “Groene mobiliteit wordt steeds belangrijker, we willen daar met Proximus blijven op inzetten en DOCKR is daarin een heel goede partner.”