In de retailbranche is het verduurzamen van verpakkingen al geruime tijd bezig, maar in de foodservicebranche staat die innovatieslag nog in de kinderschoenen. Groothandel Bidfood brengt daar verandering in en slaat de handen ineen met haar leveranciers om verpakkingen van producten te verduurzamen.

Out.of.Home Shops spreekt met Peter Terwindt, manager sustainability bij Bidfood, over de ontwikkelingen omtrent duurzame(re) verpakkingen.

Hoe gaat het in het algemeen met Bidfood?

“Het gaat goed met Bidfood. Ongeveer tweeënhalf jaar geleden veranderde de groothandel van naam, DeliXL werd Bidfood. Qua timing viel alles toen gunstig en daarna zijn we ons nog meer gaan richtten op de horecasector. We zijn fors gaan investeren in onze onlinekanalen. Hierdoor plukken we nu de vruchten van de goedlopende e-commerce. Onze klanten hebben die veranderingen goed opgepakt en dat zien we in onze omzet.”

Wat is de reden dat Bidfood nu investeert in het verduurzamen van verpakkingen?

“Duurzaamheid staat al jaren hoog op de agenda bij ons. Dat Bidfood zich nu specifiek richt op het verduurzamen van verpakkingen is een onderwerp dat de laatste twee jaar steeds belangrijker wordt. In de retail zie je veel innovatie op verpakkingsgebied, maar in foodservice is dat achtergebleven. In 2021 worden alle wegwerpplasticartikelen verboden door een wet van de Europese Commissie. In de supermarkten ziet de consument de verpakkingen en heeft daar een mening over. Deze kunnen snel en eenvoudig worden aangepast. Ook pakken de producenten het verduurzamen van hun verpakkingen aan als marketingstrategie. In de foodservice ligt dat net iets anders. Daar worden de producten via de groothandel ingekocht en zien de consumenten alleen het eindproduct. Dat neemt niet weg dat er verduurzaamt moet én kan worden. Om deze reden nemen wij het voortouw en gaan we de manier van verpakken verduurzamen.”

Wat houdt het verduurzamen van verpakkingen specifiek in?

“We zijn bezig alles volledig op poten te zetten. De eerste grote verandering die wij doorvoeren ligt bij onze eigen private labels. Daar hebben wij zelf de volledige regie in handen en kunnen we de snelste slag slaan. Ter illustratie: we hebben salades die we in literbakken van zwart plastic aan onze klanten leveren. Dat materiaal is zeer moeilijk te hergebruiken of af te breken, waarop we de bakken in transparant of wit plastic zullen produceren. Dit scheelt op jaarbasis zo’n 180.000 bakken die we uit de markt halen. Een ander voorbeeld zijn de groene kratten, waarin we producten aan onze klanten leveren. We zijn aan het kijken om producten met minder, of helemaal geen verpakking in die kratten te leveren. Neem bijvoorbeeld pakken appelsap. Bij de fabrikant worden deze in plastic verpakt en als pakket bij ons afgeleverd. Wij hebben onze leveranciers gevraagd om hun producten tijdens transport al in de kratten te plaatsen. Dit scheelt in het logistieke proces, wat niet alleen een vermindering van plastic oplevert, maar ook tijdswinst.”

Staan de fabrikanten en leveranciers open voor de verduurzaming van de verpakkingen?

“Jazeker. We betrekken onze leveranciers hierin en vragen hen om proactief mee te denken over hoe we samen kunnen verduurzamen. Als we uitleggen dat de duurzame verpakkingen op den duur niet alleen beter voor het milieu zijn, maar ook voordeliger voor de producent, wordt er actief vanuit de leveranciers meegedacht. Zodra ze doorhebben dat ze er ook nog financieel voordeel uit kunnen halen, is er meer animo. Door samen te werken kunnen we meer mogelijkheden creëren om deze duurzame stap te maken. Denk daarbij aan monoverpakkingen die herbruikbaar zijn of de hoeveelheid verpakking per product te verminderen. Dus geen kartonnen doos met een plastic verpakking daaromheen, maar alleen een doos. In onze distributiecentra zien we met eigen ogen hoe de producten naar de klant worden vervoerd en daarin proberen we ook nieuwe mogelijkheden te zoeken om het verpakkingsmateriaal te reduceren. We zijn minder rekwikkelfolie gaan gebruiken tijdens transport door naar nieuwe oplossingen te kijken bij palletstapeling.”

Wat doen jullie nog meer op duurzaamheidsgebied?

“Los van de verpakkingen zijn we altijd bezig met duurzaamheid. Zo proberen wij verspilling tegen te gaan door slim in te kopen. Ons streven is om niets meer weg te gooien. Zo hebben we al jaren een samenwerking met Voedselbank Nederland en hebben we recent de samenwerking opnieuw geïntensiveerd. In iedere Bidfood-vestiging kijken we welke producten er tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten. We geven nooit producten die al over datum zijn, wel artikelen met een houdbaarheid van nog enkele dagen. Die leveren we dan aan de lokale voedselbank, zodat zij die levensmiddelen weer kunnen verdelen onder de mensen die de voedselpakketten nodig hebben. Als bedrijf willen wij impact maken in de foodservicebranche, ook op het vlak van werknemers. Dat heeft minder met duurzaamheid te maken, maar er is ook een initiatief vanuit Bidfood om het personeelstekort in de horeca aan te pakken. Daarbij stellen wij onze Foodyards, keukens die gebruikt kunnen worden voor demonstraties, ter beschikking aan studenten van het ROC. Zij krijgen daar kooklessen en instructies voor het bereiden van broodjes, salades en andere lunchgerechten. Dit doen we overigens in samenwerking met House of Hospitality. Hiermee hopen we te kunnen bijdragen aan het opleiden van goede krachten voor de horeca en hospitalitybranche. Dit maakt ons een nog sterkere partner voor klanten in de out-of-homebranche.”

Europese doelstellingen

De Europese Commissie presenteerde in januari 2018 een nieuwe plasticstrategie. Daarin staat dat in 2030 de helft van al het plastic recyclebaar moet zijn. Op dit moment verbruiken Europeanen 25 miljoen ton plastic per jaar. Daarvan wordt nog geen 30 procent gerecycled en is slechts 60 procent recyclebaar. In 2025 moet 90 procent van alle plastic producten worden hergebruikt. Om deze doelstellingen te halen verbiedt de Commissie vanaf 2021 het gebruik en verkoop van single use plastics, plastic producten die maar één keer gebruikt worden zoals roerstaafjes, rietjes en bordjes. Die producten worden vervangen door materialen die natuurlijk afbreekbaar zijn zoals papier, bamboe, suikerriet of bepaalde houtsoorten. (Bron: Europese Commissie)

Scan

Bidfood verduurzaamt haar verpakkingen door te scannen op vier criteria. Is de verpakking noodzakelijk? Kan de verpakking lichter of met minder materiaal worden gemaakt? Ook wordt bekeken of de verpakking recyclebaar óf herbruikbaar is. De scan wordt toegepast op primaire verpakkingen (bijvoorbeeld een fles), op secundaire verpakkingen (een omdoos voor die flessen), en op tertiaire verpakkingen, zoals de rekwikkelfolie om de karren waarin de dozen met flessen worden vervoerd. Om verpakken en verpakkingen te verduurzamen kan er bijvoorbeeld minder rekwikkelfolie worden gebruikt, kan de doos vervangen worden door een herbruikbare krat en kunnen de flessen van recyclebaar materiaal worden gemaakt.

Dit artikel is geschreven door Roel Diender en eerder gepubliceerd op de website van Out.of.Home Shops