Twaalf jaar geleden begon Nina Kamp uit pure frustratie aan een experiment: waarom moest een simpel ijsje vol kunstmatige toevoegingen zitten? Volgens haar kon dat ook anders. Met The Nice Company bewijst ze dat ijsjes van puur fruit, echte chocolade en room van lokale koeien niet alleen mogelijk zijn, maar ook internationaal succes kunnen hebben.
Wat begon aan de keukentafel, groeide uit tot een merk dat inmiddels verkrijgbaar is in tien landen. Nina: “Onze voedingsindustrie lijkt vooral gericht op meer en meer. Meer toevoegingen in eten zodat we meer ervan willen eten. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt voor wie het eten is, zodat kinderen ook allemaal onnodige troep eten. Met Nice wil ik laten zien dat lekker eten óók kan met een korte en transparante ingrediëntenlijst. Gewoon puur eten.”
Een plek in de Food100
Die aanpak blijft niet onopgemerkt. Deze zomer werd Nina opgenomen in de Food100, de lijst van meest inspirerende en veelbelovende voedselveranderaars in Nederland en België. Daarmee krijgt ze erkenning voor wat ze al jaren uitdraagt: een eerlijk product kan het verschil maken, zowel voor consumenten als voor de voedselindustrie.
2,5 miljoen bio ijsjes
Sinds 2019 groeit Nice gemiddeld met 20% per jaar, met in 2024 zelfs een piek van 29%. Vorig jaar gingen er meer dan 2 miljoen ijsjes over de toonbank, dit jaar staat de teller nu al op 2,5 miljoen – nog vóór het einde van het ijsseizoen.
De ijsjes zijn inmiddels te vinden in circa 3000 verkooppunten, waarvan duizend in Nederland. Naast horeca wordt Nice in Nederland verkocht bij Crisp, Ekoplaza en tal van lokale biologische supermarkten. In Duitsland is Nice zelfs verkrijgbaar bij álle bio-supermarkten en werken ze hard om het aantal horecapunten te vergroten. Verder is het merk beschikbaar in landen als België, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Portugal, Bulgarije, Tsjechië en de VAE.
Vooruitkijken: van keukentafel tot internationale speler
De ambities zijn groot. The Nice Company wil de komende jaren het dominante marktaandeel van grote spelers als Ola doorbreken, met een product dat wél transparant, ambachtelijk en eerlijk is. Groei betekent daarbij niet alleen uitbreiding in bestaande markten zoals Nederland en Duitsland en verdere internationale stappen, maar ook het bouwen aan een stevig fundament waarin duurzaamheid en klimaat centraal staan. Door actief in te spelen op uitdagingen rond inkoop en klimaat, wil Nice laten zien dat een merk kan opschalen zonder concessies te doen aan eerlijkheid en verantwoordelijkheid.
“We hebben laten zien dat puur kan. Nu is het tijd om die impact verder op te schalen,” aldus Nina.

