De wereldwijde verkoop van elektrische auto’s blijft groeien, met China als marktleider. In Nederland vlakt de groei iets af, mede door het afbouwen van fiscale voordelen. Toch blijft elektrisch rijden voor de zakelijke markt een logische en financieel aantrekkelijke keuze.

Bij Athlon zien we dat de interesse van zakelijke klanten in elektrische voertuigen (EV’s) onverminderd groot is. Dat komt doordat de Total Cost of Ownership (TCO) – de totale kosten over de gebruiksperiode – nog steeds in het voordeel van elektrisch is. Maatregelen als de pseudo eindheffing versterken dit voordeel zelfs nog verder. Inmiddels is wel bekend dat elektrische auto’s lagere onderhouds- en energiekosten hebben. Maar vergeet ook de gunstige fiscale regelingen niet, zoals lagere motorrijtuigenbelasting en bijtelling.

Een concreet voorbeeld: een zakelijke rijder die in 2025 kiest voor een Skoda Enyaq iV betaalt circa €278 netto bijtelling per maand. Wacht je tot 2026, dan stijgt dat naar €322. Over een leaseperiode van vijf jaar scheelt dat €2.640. Dankzij het vijfjarig bijtellingstarief is nú instappen dus nog steeds voordelig.

Ook vergeleken met benzineauto’s zijn EV’s steeds aantrekkelijker. Een Volkswagen ID.4 is in aanschaf zo’n €3.500 duurder dan een vergelijkbare T-Roc. Maar over een leaseperiode van 60 maanden en 30.000 km per jaar, blijkt de ID.4 €47 per maand goedkoper, oftewel €2.820 op totaalbasis. Die winst komt door lagere verbruikskosten, minder onderhoud en een hogere restwaarde.

De cijfers liegen niet: zakelijk elektrisch rijden is en blijft de economisch meest logische keuze.

Niels van den Hoogen – Athlon Car Lease, Commercieel Directeur