Met name de betekenis en achterliggende boodschappen van de verschillende milieukeurmerken blijkt problematisch. Veel consumenten geven aan niet genoeg informatie hierover te kunnen vinden. Daarnaast voelen zij zich bij hun oriëntatie niet genoeg geholpen om bewust te kunnen kiezen.

Kieskeurig.nl ondervroeg 2204 Nederlanders over de bereidheid tot aanschaffen van milieuvriendelijke goederen en de bekendheid van de verschillende keurmerken.

Wat blijkt: de gemiddelde Nederlander is eenvoudig over te halen om goede producten te kopen. Ruim de helft geeft aan eerder overgehaald te worden tot aankoop als zij duidelijker inzicht zouden krijgen in de uiteindelijke besparing (55 procent). Maar ook voor de overheid zien de Nederlanders een rol weggelegd. Subsidies op ‘goede’ producten (53 procent) en een prijsdaling (52 procent) kunnen de consument over de streep trekken.

Daarbij zou duidelijke voorlichting over waarom een product beter is (46 procent) en een vast keurmerk (40 procent) ook erg gewaardeerd worden. Van de respondenten vindt 61 procent een milieukeurmerk wel belangrijk tot zelfs zeer belangrijk bij de keuze voor een product. Een klein kwart maakt het niet uit wat voor label erop zit.

Het bekendste keurmerk, dat vier op de vijf ondervraagden herkenden, is het Energielabel. Het EKO keurmerk komt 55 procent van de Nederlanders bekend voor. De andere keurmerken worden slechts herkend door een beperkte groep respondenten; Milieukeur (37 procent), Energy Star label (23 procent), Top 10 energiezuinige apparaten (16 procent) en TCO (12 procent).

Onder de Nederlanders bestaat een grote bereidheid meer te betalen voor ‘schone’ producten. Meer dan de helft geeft hier de voorkeur aan ondanks dat het wellicht iets meer kost. Een meerprijs van 5 procent vindt 17 procent van de ondervraagden wel acceptabel terwijl bijna een kwart aangeeft ook wel 10 procent meer te willen betalen voor iets dat het milieu niet of minder belast.

‘Ook in onze reviews bemerken we een toename in milieubewustzijn. Mensen laten zich uitgebreid informeren over zaken als stroom- en waterverbruik. De wil om bewuster aan te schaffen is er dus zeker’, vertelt Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd marketing bij Kieskeurig.nl. ‘Toch blijkt een gebrekkige kennis van de verschillende keurmerken vaak een struikelblok. Ook voor producenten ligt hier een taak. In een productvergelijking kan elk onderscheidend element de doorslag geven voor een consument. Dat geldt zeker ook voor milieuvriendelijkheid.’