In het Duurzaamheidsverslag 2024 gaat AS Watson Benelux (ASW) in gesprek met Kelly Ruigrok, oprichtster GSES.
Wanneer is de samenwerking met ASW gestart?
‘In 2023 is GSES gestart met ASW om data te verzamelen en te bepalen aan welke duurzaamheidscriteria producten van het eigen merk voldoen en hoe deze producten scoren op Nature Impact Rating van GSES. Vanuit GSES kijken we naar verschillende belangrijke duurzaamheidscriteria en werken we aan een universele standaard.’
Hoe kom je tot een universele standaard?
‘Daartoe heeft GSES meer dan 550 keurmerken onderzocht. Keurmerken die onafhankelijk zijn geaudit en gemeten worden, hebben we opgenomen in de GSES-methodiek. Dit helpt bij het vergelijken van producten op basis van CO2-uitstoot en andere duurzaamheidscriteria. GSES zorgt voor uniformiteit in de berekening van de CO2-footprint door een openbare methodiek te hanteren en emissiedatabases te gebruiken uit goedgekeurde bronnen. Dit maakt het mogelijk om producten op CO₂-uitstoot te vergelijken. De methodiek is open source en wordt door experts beoordeeld.’
| ‘Wat mij verbaasde toen ik net moeder was geworden, was dat gezond babyvoedsel ook gelijk veel duurder was dan ongezond voedsel. Ik dacht: dit kan toch niet waar zijn en hoe kan dit? In mijn zoektocht naar de reden hiervoor ontdekte ik dat dit vaak te maken had met onduidelijke keurmerken en certificaten voor producten. Dat bracht me op het idee om één standaard om te maken voor transparantie die toegankelijk en bruikbaar is voor leveranciers en organisaties. Dit is in 2019 GSES (Global Sustainable Enterpice System) geworden. Eén platform om alles te delen en meten op duurzaamheid om de wereld een betere te maken.’ |
Kan ik van de GSES-methodiek op aan?
‘De uitkomsten van de GSES-methodiek worden door een derde partij geverifieerd. Dit betekent dat de data ook aan een accountant kunnen worden voorgelegd voor assurance op het duurzaamheidsverslag.’ In gesprek met Kelly Ruigrok, oprichtster van GSES, gaan we nog wat dieper in op de werkwijze van GSES en schetst Kelly hoe zij denkt dat de samenwerking kan bijdragen aan grote klantbewustwording op het gebied van duurzamere producten.
Voor wie is jullie systeem bruikbaar?
‘ASW is de eerste health en beauty retailer die onze methodiek gebruikt, maar het systeem is universeel en kan bij alle retailers en voor alle soorten producten worden toegepast.’
Wat wil jij samen met retailers bereiken met het GSES?
‘Ik zie hierin de retailer, zoals ASW, als een soort middelman van transparantie. De consument kan koopkracht inzetten als middel door duurzamere producten te verkiezen. Dit kan de retailer inzetten om eisen te stellen aan de leverancier/producent. Dit spel staat nog in de kinderschoenen en we hebben nog niet voldoende data om te zien of het verder gaat ontwikkelen naar aanleiding van de hoge mate van transparantie en informatie.
Inmiddels werken we met een team van 25 medewerkers en werken we met een aantal grote tot hele grote bedrijven. Ik vind het tof om met dit team en onze klanten te werken aan een duurzamere wereld’.


