MVO gaat niet meer weg en krijgt een steeds groter aandeel in het salesgesprek. In dit blog 10 simpele tips die iedere Sales kan beetpakken om meer deals te winnen met MVO.

1. Vraag je klanten wat belangrijk is

Er is geen betere bron om te vragen wat voor een klant belangrijk is aan MVO dan de klant zelf. Vraag aan welke MVO doelen jouw klant de komende periode werkt.

MVO ‘discovery’ vragen zijn heel effectief om vast te stellen aan welke MVO doelen een klant werkt. Door slim te vragen ben je beter in staat om de klant te laten zien hoe jouw aanbod helpt de doelen van de klant te realiseren.

2. Doe een benchmark

Door een benchmark uit te voeren weet je precies wat er in een markt speelt op het gebied van MVO. Je bent dan in staat om te zien hoe jouw organisatie presteert t.o.v. concullega’s.

Als je weet hoe de kaarten geschud zijn in de markt kun je hier ook beter op inspelen in salestrajecten. Daarnaast kun je veel leren van wat andere partijen doen.

3. Vraag om impact projecten

Je kunt als Sales MVO heel belangrijk vinden, maar als er intern geen impact projecten zijn dan kun je het ook niet meenemen in je verkooppropositie.

Het mooie is dat Sales een invloedrijke rol heeft in de meeste organisaties. Als Sales aangeeft dat iets belangrijk is voor de business dan gebeurt dit meestal ook. Maak daarom duidelijk waarom MVO voor jou en je klanten belangrijk is.

4. Vraag om een projectmanager

Is implementatie ook niet één van jouw favoriete bezigheden? Vraag dan om een implementatiemanager. De mooiste resultaten komen tot stond in een mooi samenspel.

Met een implementatiemanager voor MVO in het team kunnen jullie beiden focussen op waar je goed in bent. De implementatiemanager met een goed onderbouwd MVO programma en jij met de volgende deal.

5. Team up met Marketing

Ook Marketing kan ongelofelijk helpen bij het overtuigend vertellen van jouw MVO verhaal. Een MVO verhaal in een mooi jasje spreekt nou eenmaal boekdelen.

Je kunt hierbij denken aan het maken van ondersteunend materiaal in de vorm van een infographic, een MVO verslag, een webpagina over MVO of het maken van de teksten voor jouw MVO bedrijfsprofiel in het MVO-Register.

6. Meet je verhaal groot uit

Iedere goede Sales kan in 10 minuten een verhaal opschrijven over wat zijn organisatie doet aan MVO. Maar klanten weten eendagsvliegen haarfijn te onderscheiden van organisaties die al veel doen aan MVO.

Meet je verhaal groot uit. Laat niet alleen je certificaten zien maar toon vooral de verhalen erachter. Het is tenslotte nog steeds waar: Facts tell, but stories sell.

7. Focus op impact

Je eerste reflex is waarschijnlijk om te focussen op het sluiten van de deal. Veel Sales hebben de neiging om dat aan MVO te doen wat nodig is voor de volgende deal.

Maar loop niet te makkelijk in deze val. De mooiste en meest overtuigende impact stories komen niet op deze manier tot stand. Hoe wel? Door te focussen op het creëren van impact. (zie tip 3 en 4)

8. Betrek de directie

Het is ongelofelijk belangrijk om de directie te betrekken bij MVO. Zonder de steun van de directie wordt het ingewikkeld om MVO goed te laten landen in de organisatie.

Investeer daarom eenmalig in het op de kaart zetten van MVO door uit te leggen wat je als Sales nodig hebt op het gebied van MVO. Zo heb je meerdere malen profijt van deze investering.

9. Werk vanuit je eigen kracht

Helaas zitten niet alle klanten op dezelfde lijn met MVO. De ene klant vraagt dit, de ander vraagt dat. Dat klanten specifiek zijn over MVO is prima, maar zorg er wel voor dat je blijft werken vanuit je eigen kracht.

Voorkom dat je van hot naar her wordt gestuurd en bouw je eigen verhaal met een stevig fundament zodat het staat als een huis.

10. Blijf betrokken

Bij bijna alle bedrijven die succesvol zijn in de Sales door MVO zien wij dat Sales een belangrijke rol speelt in het MVO ontwikkelingsproces.

 

Blijf daarom betrokken en geef niet alles uit handen. Stimuleer MVO, geef je mening en houd een vinger aan de pols. Verkopen blijft tenslotte een kunst.

 

Sales de drijvende kracht van MVO

Met deze 10 tips is één ding duidelijk, Sales is de drijvende kracht van MVO in veel organisaties. Pak de handschoen op en doe je voordeel met deze tips.

 

Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register