Jan Zandbergen Group en Udea slaan handen ineen voor bio-vlees

Udea heeft gekozen voor Jan Zandbergen Group als hun vaste leverancier voor biologisch vlees. Een gedegen kennismaking met elkaar ging hieraan vooraf. Naast voorwaarden als biologisch kwaliteitsvlees en continuïteit speelt het feit dat beide partijen elkaar gevonden hebben in duurzaamheidsvisie, transparantie en ketenverhaal een rol bij de totstandkoming van deze samenwerking. Het biologische vlees zal onder de naam ‘Lebon’ in het schap komen te liggen van Ekoplaza en Marqt welke onder moedermaatschappij Udea vallen.

Udea gaat voor een totaal aanbod biologische producten, daar hoort een goed vleesassortiment bij. “Het aanbod dient uiteraard wel passend te zijn bij de bewuste vraag van de klanten, zowel in kwaliteit van het vlees als openheid over de herkomst” zegt Marco Mulder, Assortiment manager bij Udea. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partner die hieraan voldoet en hebben we ons door diverse partijen laten informeren.” Op uitnodiging van Jan Zandbergen Group heeft een kleine afvaardiging van Udea, voorafgaand aan de samenwerking, een bezoek gebracht aan enkele bio-boeren waar Jan Zandbergen Group mee werkt en hebben ze ook andere onderdelen in de keten bezocht. Mulder: “Die totale openheid en het feit dat Jan Zandbergen Group werkt met een select groepje boeren met alleen de allerbeste biologische dieren en zorgvuldig gekozen rassen, dat geeft vertrouwen”.

Maikel Geluk, Retail specialist bij Jan Zandbergen Group, zegt hierover: “We willen de klanten positief verrassen, op alle mogelijke vlakken. Wij blijven dus ver weg van goedkoop biologisch vlees waarvan we geen idee hebben waar het vandaan komt. Het verbaast ons niet dat Udea er hetzelfde instaat en zijn trots dat wij hun klanten mogen voorzien van puur en lekker vlees.”

Met Lebon van boer tot bord

Het biologische vlees zal verkocht worden onder het merk Lebon dat authenticiteit en transparantie uitstraalt. Als je vlees eet, wil je weten waar het vandaan komt, is de gedachte. Met het merk willen Jan Zandbergen Group en Udea de klanten meenemen van boer tot bord. “Vlees is zoveel meer dan een stukje vlees, er schuilt een hele wereld achter die vaak verborgen wordt gehouden. Waarom? Wij maken inzichtelijk waar het vlees vandaan komt. We zijn juist trots op onze boeren, geven ze graag een gezicht en delen hun verhaal”, aldus Maikel Geluk. Achter elk vleessoort staat slechts één of een handjevol boeren. Die directe link maakt transparantie en verbinding in de keten makkelijker. Het assortiment bestaat uit rundvlees afkomstig van vleesveeboerderijen uit de Belgische Ardennen, varkensvlees en kalfsvlees uit Nederland en lamsvlees uit Ierland. Het gehele aanbod is biologisch en SKAL-gecertificeerd.

Voor de verpakking heeft Jan Zandbergen Group gekeken naar mogelijkheden met een lagere milieu impact zonder dat kwaliteit en houdbaarheid er onder lijdt. “Hierbij zijn wij uitgekomen op een papieren verpakking met een dunne plastic seal en papieren sleeve. Het plastic en karton kan makkelijk gescheiden worden voor recycling. Zo wordt tot 90% plastic bespaard ten opzichte van gangbare vleesverpakkingen” vertelt Geluk.

Ketenkringloop

Onderdeel van de samenwerking is ook dat naar een groter geheel in de keten gekeken wordt. Verschillende biologische leveranciers en Udea gaan deels circulair werken. Een reststroom van de ene partner, kan de ander goed benutten. Geluk: “Biologisch boeren doe je samen. Als voorbeeld; de biologische appels die vanwege een plekje niet naar de winkel gaan, gaan naar de varkensboerderij als lekkere snack voor de varkens. De varkensmest gaat terug naar de appelteler van Udea om als voeding voor de fruitbomen te dienen.” Dit voorbeeld wordt inmiddels al in de praktijk uitgevoerd.

De partijen zien nog meer mogelijkheden voor de toekomst om samen voedselverspilling tegen te gaan en een bijdrage te leveren aan een circulaire economie. Mulder: “Groenten en fruit uit de Udea-keten dat niet langer verkocht kan worden, kan natuurlijk ook naar de varkens, maar zo ver zijn we nog niet.” Maikel Geluk licht toe “Dat is het mooie van zo’n unieke keten met korte lijnen; we zien de ruimte voor verdere samenwerking en verbetering en de ideeën over en weer kunnen makkelijk gedeeld worden. Stap voor stap komen we samen verder in optimalisatie van duurzaamheid”.

Op de website www.meetlebon.nl vinden consumenten meer informatie over de producten, is een uitgebreider verhaal van de boeren te lezen en wordt dieper ingegaan op de wens verder toe te werken naar een circulaire keten.

Foto: Van links naar rechts: Marco Mulder (Udea), Maikel Geluk (Jan Zandbergen Group) en varkensboerin Henny.

Share Button