Cools gaf een van de vele interessante presentaties. ‘Wij zijn pragmatisch en kijken hoe we zo slim mogelijk met producten en processen om kunnen gaan. Daar zit duurzaamheid in’, lichtte Cools zijn statement toe. Bij de bouw van een nieuwe smallegangen-hoogbouwmagazijn is er bij Audax verlichting op basis van beweging geïnstalleerd, een superzuinige airco op basis van waterverdamping en zijn er zonnepanelen geplaatst. ‘Sommige zaken zijn voor ons ook een test, dus wat het op gaat leveren? Ik heb geen idee.’
In de rest van de organisatie van Audax zijn er in de loop der jaren duurzame elementen toegepast. Het gaat hierbij niet alleen om technische zaken als wateropvang, maar het zit ook in de gebruikte materialen, bijvoorbeeld herbruikbare kratten en hergebruik van foliematerialen, en het inrichten van processen, zoals de integratie/consolidatie van alle Audax-goederen in één distributienetwerk.

Gedurende de middag waren er nog presentaties van Dick de Waard van Ernst & Young, Michael Jurriaans, programmamanager Connekt en Frank Sprenkels, senior vice president supply chain management bij Philips Lighting. De Waard van Ernst & Young hield een relaas over de motieven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en introduceerde in relatie tot de verslaggeving hierover een nieuwe term: emotive symbol. ‘Er zijn in ondernemingen zoveel zaken die de aandacht van de werkelijke aard afleiden.’ In toenemende mate wordt transparantie vereist in de vorm van bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen.
Jurriaans van Connekt vertelde dat de CO2-uitstoot het afgelopen jaar gedaald was in Nederland, maar in het verkeer & vervoer niet. Volgens Jurriaans vraagt ieder bedrijf om een andere manier van berekenen van emissies. Philips en TNT rapporteren over duurzaamheid volgens de richtlijnen van het Global Reporting Initiative. Tot slot liet Sprenkels van Philips zien hoe duurzaamheid effect heeft op hun bedrijfsmodel.