G-Star introduceert Rewear, een vintageplatform waar consumenten unieke tweedehands G-Star items kunnen kopen én verkopen. Het is een volgende stap van het denimmerk in de circulaire repair-rewear-recycle strategie, gericht op het verlengen van de levensduur van G-Star kleding. Met REWEAR kunnen klanten nu de kledingstukken die ze niet meer passen of die niet langer hun stijl zijn, online of in G-Star winkels inleveren. G-Star Rewear is in de eerste fase exclusief in Nederland beschikbaar.

Repair, rewear, recycle

De introductie van Rewear maakt onderdeel uit van de circulaire ‘repair-rewear-recycle’ strategie van G-Star. De afgelopen jaren lanceerde het merk al meerdere initiatieven om de levensduur van producten kosteloos te verlengen of ze een nieuw leven te geven. Zo stelde het merk ‘Certified Tailors’ aan in Nederland, België, Duitsland en Zuid-Afrika, plus verschillende drop-off punten waar klanten gratis hun jeans kunnen laten repareren. Items die niet meer te redden zijn kunnen ook ingeleverd worden bij één van de vele G-Star winkels, waarna ze verantwoord gerecycled worden. 

“G-Star kleding is ontwerpen om lang mee te gaan. Met onze repair, rewear, recycle programma’s maken we het eenvoudiger om die levenscyclus nog verder te verlengen en te voorkomen dat kleding als vuilnis eindigt. Zo verbeteren we samen onze impact”, aldus Head of Sustainability Rebecka Sancho.

G-Star gebruikt oude denims ook voor kunstobjecten in het ‘Art of Raw’ programma. Daarnaast werkt het denimmerk regelmatig met grensverleggende merken en artiesten om verder te experimenteren en innoveren met hergebruikt denim. Een recent voorbeeld is het ‘More Or Less’-project, waarbij oude jeans tot plaatmateriaal zijn verwerkt. In samenwerking met kunstenaar Maarten Baas werd hiervan een reeks kasten ontwikkeld en een levensgrote privéjet van gerecycled denim tentoongesteld tijdens Milan Design Week, als ultiem symbool van de More or Less duurzaamheidsdillema’s die iedereen heeft.

Met G-Star Rewear zijn de circulariteitsinitiatieven als onderdeel van hun repair – rewear – recycle, nu compleet. Met het oog op schaalbaarheid van deze initiatieven heeft G-Star het commitment uitgesproken om in 2030 minimaal 1.000.000 G-Star jeans te hebben hergebruikt, gepareerd of gerecycled.