Op maandag 14 oktober lanceert de Nederlandse FairChain Stichting, in samenwerking met de Verenigde Naties, een nieuw chocolademerk om ongelijkheid en armoede tegen te gaan: The other Bar. De stichting, opgericht door Guido van Staveren – Founder van het Amsterdamse koffiemerk Moyee Coffee -, zet blockchain technologie in om consumenten rechtstreeks te koppelen aan cacaoboeren in Ecuador. Door de QR-code in de chocoladewikkel te scannen, kiest de consument voor korting op een volgende aankoop óf een nieuwe cacaoplant zodat de boer meer kan oogsten en dus geld verdienen. Met deze lancering en radicaal vernieuwende bedrijfsvoering laat The other Bar zien hoe leuk, lekker en makkelijk het is om – met een product als chocolade – een leefbaar inkomen voor cacaoboeren te realiseren. Het ultieme doel van deze pilot is ontwikkelingshulp te vervangen door deze duurzame vorm van consumptie op grote schaal voor consumenten toegankelijk te maken.

  • Op 14 oktober start een grootschalige proef met The other Bar: consumenten kunnen online (www.theother.bar) alvast een limited edition van de in totaal 20.000 beschikbare chocoladerepen bestellen.
  • The other Bar, verkrijgbaar in biologische pure en melkchocolade, is ook beschikbaar voor de Nederlandse consument (verzending vanaf 25 oktober).
  • De premium cacaobonen worden verwerkt in Ecuador, het land van herkomst. The other Bar betaalt twee keer de wereldprijs aan de cacaoboer en laat 50% van de totale waarde achter in Ecuador. Door bovendien het marketingbudget op deze manier in te zetten kan een leefbaar inkomen voor de cacaoboer worden gerealiseerd. Dit is een unicum in een industrie waar de meeste boeren onder de armoedegrens leven.

Chocolade eten, armoede bestrijden

Nederlanders eten gemiddeld 4,5 kilo chocolade per jaar. Ondanks de vele positieve ontwikkelingen in de industrie, ontvangen cacaoboeren in Ecuador slechts 3% van de waarde* van de cacao die wordt verkocht. Dit leidt ertoe dat de meerderheid van cacaoboeren onder de armoedegrens leeft. Het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties benadrukt dat de ongelijke verdeling van rijkdom achter de meeste sociale, economische en culturele problemen van de wereld schuilgaat. Carlo Ruiz, hoofd van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties in Ecuador: “Ontwikkelingshulp is een nobele poging om deze onbalans te compenseren, maar het maskeert eigenlijk het onderliggende probleem.”

De in Amsterdam gevestigde FairChain Stichting kijkt op een radicaal andere manier naar productieketens. Guido van Staveren, oprichter van de FairChain Stichting die het idee bedacht en de technologie achter The other Bar-tokens ontwikkelde: “De meeste consumenten begrijpen dat er een probleem is met de manier waarop zaken worden gedaan tussen multinationals en producenten en dat er een groeiende ongelijkheid ontstaat in de wereld die grote problemen veroorzaakt voor de mens en natuur. De kleine man wordt arm, terwijl de grote spelers steeds rijker worden. Eén op de drie mensen leeft in armoede. Wereldwijde merken geven jaarlijks meer dan € 560 miljard uit aan marketing. We hebben slechts € 156 miljard nodig om een einde te maken aan de wereldwijde armoede. Dus hoe cool zou het zijn als fabrikanten een deel van hun marketinggeld investeerden in een positieve impact? Wij geloven dat dit is wat consumenten willen. Zo kan ieder product een tool worden voor positieve verandering. Met deze grootschalige pilot willen we bewijzen dat een combinatie van technologie en consumentenkeuze ieder probleem, in dit geval armoedebestrijding, kan aanpakken.”

Cacaoboer betalen met blockchain technologie | zo werkt het

De oproep aan de consument is simpel: bestel op www.theother.bar de beste kwaliteit pure of melkchocolade en help armoede de wereld uit. Blockchain technologie koppelen aan de verkoop van producten en – samen met de consument – armoede bestrijden, hoe werkt dat precies? Dit is hoe The other Bar het aanpakt:

  1. Bestel chocolade van The other Bar op www.theother.bar
  2. Scan de QR-voucher aan de binnenkant van de wikkel en kies voor:

    1. Een rechtstreekse ‘betaling’ aan de cacaoboer die jouw chocolade maakte in de vorm van een bijdrage aan een nieuwe cacaoplant (voor iedere vier repen wordt er één geplant). Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van cacaoboeren omdat ze meer kunnen produceren en dus verdienen.
    2. Korting op jouw volgende aankoop.

  • Als je kiest voor optie 1 worden de opbrengsten eerlijk verdeeld en lever je, middels de blockchain technologie, een rechtstreekse bijdrage aan de chocoladeboer die meer cacao kan verbouwen en dus meer geld verdient.

De chocolade van The other Bar wordt gemaakt van de allerbeste kwaliteit biologische cacao uit Ecuador. Een pure of melkchocoladereep (50 gram) kost € 2,99 en is vanaf 14 oktober alleen te bestellen via www.theother.bar.