“Zijn we nog bezig met impact, of vooral met rapporteren?”
Sinds de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive op 5 januari 2023 is het een vraag die veel duurzaamheidsmanagers bezighoudt. Deze nieuwe richtlijn betekende een mijlpaal voor de duurzaamheidsbeweging. Voor koplopers bood het namelijk de kans om hun waarde voor mens en natuur eindelijk zichtbaar te maken. Maar de keerzijde liet niet lang op zich wachten. Wie álle onderwerpen als ‘materieel’ aanmerkt, kijkt aan tegen een rapportagelast van maar liefst 1144 datapunten. Geen wonder dat de schrik er goed in zat.
Volkert Engelsman verwoordde het treffend in Zembla: “Wat is er zo eng aan transparantie?”
Nou, dat dus.
“OK, dan doen we er wat aan.”
En zo geschiedde. Samen met Impact Institute gaf Robin Food CSRD-workshops aan coalitieleden. Met de True Price Foundation schreven we een paper die liet zien hoe biologisch bijdraagt aan echte waarde, en deden we voorstellen om de wet eerlijker en werkbaarder te maken.
Maar toen kwam de Omnibus: een versoepeling van de richtlijn, in naam van ‘concurrentiekracht’. Een domper? Misschien. Maar ook een kans: om de administratieve druk te verlichten en tegelijkertijd de meerwaarde van biologische landbouw sterker onder de aandacht te brengen.
In deze tweede editie van het drieluik Food For Thought duiken we in de wereld van impacttransparantie: Wat vraagt het precies van je bedrijf, en hoe vertaal je al die data naar een helder, overtuigend verhaal?
Op het programma:
- Stand van zaken rond de Omnibus
- Resultaten van de meta-studie over de impact van biologisch
- KPI’s die het échte verhaal vertellen
- Van cijfers naar communicatie: hoe laat je jouw doelgroep wél resoneren?
Samen met Noa Widdershoven en Elise Bijkerk van BioNederland duiken we deze sessie dieper in het onderwerp.
We hopen op een goedgevulde (digitale) zaal!
Nieuwsgierig geworden? Meld je gratis aan!

