De markt voor elektrische auto’s groeit. Consumenten hebben steeds meer keuze. Er komen meer betaalbare elektrische auto’s en ook meer betaalbare tweedehands modellen. Dat staat in de Elektrisch Rijden Monitor van ANWB. Toch willen minder mensen een elektrische auto kopen. Dat komt vooral door het verminderen van de stimuleringsmaatregelen en de – vaak onterechte – vooroordelen die mensen hebben over elektrisch rijden.

Marga de Jager, bestuursvoorzitter ANWB: ‘We zien dat mensen terughoudender zijn bij het overstappen naar elektrisch rijden. Dat is ongelofelijk jammer want we zien juist dat het aantal betaalbare modellen toeneemt en EV-Rijders die de overstap gemaakt hebben enthousiast zijn. De terughoudendheid komt onder meer door voortdurend wisselend overheidsbeleid, en het effect daarvan op de kosten van elektrisch rijden de komende jaren. Daarom roepen we de overheid op om te zorgen dat het beleid voor de transitie naar elektrisch rijden langjarig consistent is en ook elektrische mobiliteit betaalbaar wordt voor een grote groep Nederlanders.’

De Elektrisch Rijden Monitor is een jaarlijks onderzoek van ANWB dat in kaart brengt hoe Nederlanders denken over en omgaan met elektrisch rijden. De monitor verzamelt cijfers en meningen over bezit, koopintentie, ervaringen en knelpunten rondom elektrische auto’s. De monitor toont waar de markt vooruitgaat en waar nog verbeteringen nodig zijn, en geeft zo een betrouwbaar referentiekader voor iedereen die met elektrisch rijden te maken heeft.
De data en antwoorden van (niet-)elektrisch rijders laten zeven duidelijke inzichten zien over elektrisch rijden in 2025:

  1. Groeiende markt – Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s, vooral onder de €35.000.
  2. Onzekerheid bij consumenten – Veel mensen twijfelen door veranderende regels en het stoppen van subsidies.
  3. Verwachting vs. ervaring – Niet-rijders zien problemen, maar EV-rijders zijn meestal positief.
  4. Tweedehands kansen – Er zijn steeds meer betaalbare gebruikte elektrische auto’s met lage kosten.
  5. Actieradius stijgt – De gemiddelde afstand is nu 463 km, maar grotere accu’s maken auto’s duurder.
  6. Meer laadpalen – Het aantal laadpunten groeit, maar prijzen zijn vaak onduidelijk.
  7. Onbekendheid Vehicle to grid (V2G) – Veel mensen weten nog weinig over stroom terugleveren met hun auto.

Groot verschil tussen verwachting en ervaring

Bij mensen die nog geen elektrische auto rijden bestaan nogal wat vooroordelen. Niet-EV-rijders hebben bijvoorbeeld relatief negatieve verwachtingen over kosten, actieradius en laadgemak, terwijl EV-rijders juist positief zijn over deze aspecten. Neem de actieradius. Deze wordt door de meeste EV-rijders als voldoende ervaren, ook internationale ritten verlopen doorgaans probleemloos. Ook gaat laden steeds sneller en er zijn meer laadpalen. Toch is de actieradius voor de niet-EV-rijder een drempel om over te stappen.

Aanbod groeit, occasionmarkt biedt kansen

Het aanbod van elektrische auto’s groeit in breedte en betaalbaarheid, vooral in de prijsklasse tot 35.000 euro, waar het aantal beschikbare modellen meer dan verdubbeld is. Hierdoor wordt elektrisch rijden voor steeds meer huishoudens een alternatief voor een brandstofauto. De betalingsbereidheid van consumenten sluit ook steeds beter aan bij het beschikbare aanbod.

EV’s schreven in de beginjaren snel af, wat nu juist leidt tot een aanbod van betaalbare tweedehands modellen met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Met als gevolg dat de totale kosten per kilometer van een gebruikte elektrische auto regelmatig lager zijn dan die voor een vergelijkbare benzineauto.

 Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief Mobiliteit & Transport/Logistiek om op de hoogte te blijven!

 

Bron: ANWB