Deze 6 merken gaan pitchen voor de Coolest Dutch Brand Award 2020

Bron
FONK

De schriftelijke juryronde van Coolest Dutch Brands 2020 zit erop: de stemmen van de 50-koppige jury van creatives en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitter gecontroleerd. De 6 merken die op 14 april in de halve finale gaan pitchen voor een plek in de finale zijn: Dille & Kamille, Fairphone, Fairf, Joolz, MUD Jeans en Naïf. De finale zal dit jaar (hopelijk live) gaan plaatsvinden op 13 oktober 2021.

De zes genomineerde merken (in alfabetische volgorde):

Dille & Kamille

De november-nominatie was voor Dille & Kamille. Dit bedrijf werd in 1974 opgericht door Freek Kamerling als reactie op de toenemende invloed van de wegwerpmaatschappij. De vorig jaar overleden Kamerling had een vooruitziende blik met zijn filosofie van natuurlijk en eenvoud. Het concept van het merk is nu relevanter dan ooit. Ook heel bijzonder; een groot deel van het originele assortiment is 46 jaar later nog steeds te koop in de winkel.

Fairphone

De december-nominatie bij Coolest Dutch Brands 2020 was Fairphone. Dit merk wil laten zien dat de wereld verbeteren, echt de moeite waard is. Het duurzame smartphone merk is een echte challenger. Met de modulaire smartphone wil het merk laten zien dat een smartphone mooi, duurzaam, ethisch verantwoord èn van goede kwaliteit kan zijn. Die boodschap slaat aan en dat verdiende een nominatie voor Coolest Dutch Brands 2020.

Fairf

Het begon met een studentenproject in een favela in Rio de Janeiro en is inmiddels uitgegroeid tot een vrolijk, duurzaam verfmerk: fairf. Een bijzonder Nederlands product in een competitieve markt. De broers Jeroen en Teun Duijghuisen zijn vol vertrouwen dat hun plantaardige verf het verschil gaat maken in de verfindustrie. Fairf is nominatie nummer 6 voor Coolest Dutch Brands 2020.

Joolz

Het idee voor de Joolz kinderwagens ontstond tijdens een boottochtje. Oprichter Emile Kuenen had een productontwerper aan boord en een stel jonge ouders. Lange mensen die behoefte hadden aan een ergonomische en mooie kinderwagen. Drie jaar later, in 2007, kwam de eerste Joolz kinderwagen op de markt. Sindsdien gaat het hard met het Amsterdamse bedrijf. Joolz is het zevende genomineerde merk voor Coolest Dutch Brands 2020.<

MUD jeans

MUD Jeans noemt zichzelf het enige circulaire jeansmerk ter wereld. Dat is nogal een statement. Er zijn toch wel meer merken die duurzame spijkerbroeken maken? ‘Ja dat wel’, stelt oprichter Bert van Son. ‘Maar wij gaan verder. Wij maken van onze oude spijkerbroeken weer nieuwe jeans. Dat doet niemand. Ons uiteindelijke doel is een wereld zonder afval.’ Heel cool. MUD Jeans is dan ook het tweede merk dat we nomineren voor Coolest Dutch Brands 2020.

Naïf

Twee vrienden werden vader en ontdekten dat veel babyproducten vol chemische middelen zitten. Dat kan beter, dachten Sjoerd Trompetter en Jochem Hes. Ze besloten een eigen babymerk op de markt te brengen. Met succes! Naïf is het vierde genomineerde merk voor Coolest Dutch Brands 2020.er en ontdekten dat veel babyproducten vol chemische middelen zitten. Dat kan beter, dachten Sjoerd Trompetter en Jochem Hes. Ze besloten een eigen babymerk op de markt te brengen. Met succes! Naïf is het vierde genomineerde merk voor Coolest Dutch Brands 2020.

Recap 2020

Nog even een recap: FONK heeft in 2020 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het thema draaide dit jaar om actuele sustainable brands  en die met lef en uitgekiende marketing in aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen.
Het design van de award (die is ontworpen door Robert Bronwasser) is dit jaar in handen van Chunk Creative Agency, dat de opdracht kreeg rond het thema ‘wereldverbeteraars’ een concept te creëren. De fabricage van de award zal ook dit jaar in handen zijn van Nederlands’ oudste porselein-fabriek Royal Goedewaagen.
Share Button