Honderd keer zuiniger dan de huidige stadsauto’s op fossiele brandstof? De studenten van het Eco-Runner Team Delft maken het werkelijkheid. Op donderdag 2 februari presenteerden zij hun nieuwste op waterstof aangedreven stadsauto in Lijm & Cultuur in Delft. Hier werden de plannen van komend jaar aangekondigd met als hoofddoel het wereldrecord behalen voor het rijden van de langste afstand ooit op waterstof zonder te tanken. Uitgebreid legden ze de technische aspecten van hun unieke ontwerp uit om de potentie van waterstof te laten zien voor een duurzamere en efficiëntere transportsector.

Als veelzijdige energiedrager kan waterstof voor meerdere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld voor warmteproductie, algemene grondstof in de industrie en als brandstof. In de Eco-Runner waterstofauto wordt waterstof omgezet in elektrische energie. Hierbij ontstaat alleen waterdamp en warmte. Omdat met name in de transportsector elektrische motoren tot nu toe onvoldoende bereik leveren, wordt volop gekeken naar waterstof als een alternatieve schone brandstof. Waar de Eco-Runner in uitblinkt is het efficiëntieniveau van hun ontwerp, dit behalen ze door de technische grenzen op te zoeken met bijvoorbeeld gewichtsverlies en de aerodynamische vorm van de auto.

Het Eco-Runner Team Delft is een jaarlijks terugkerend project, waarin een team van 24 studenten van verschillende faculteiten binnen een jaar een compleet nieuwe en efficiënte waterstof aangedreven auto ontwerpen en ontwikkelen. Vorig jaar behaalden dit team met een efficiëntie van 5407 kilometer per kilogram waterstof de eerste plaats tijdens de Hydrogen Efficiency Challenge. Daarbij mochten ze zich de ontwerpers van ‘s werelds meest efficiënte waterstofauto noemen. Dit jaar is het winnen van deze challenge voor het Eco-Runner team niet genoeg en is er de ambitie om ook een wereldrecord te behalen.

Tijdens de presentatie werd het nieuwe ontwerp met de buitenwereld gedeeld. Het verschil met vorig jaar is dat er een robuustere auto nodig is. De auto gaat dit jaar namelijk een langere afstand afleggen, bij deze langere afstand kan er materiaalmoeheid optreden. Om de afstand van ruim 2055 kilometer af te leggen, wat nodig is voor het wereldrecord, is de stevigheid verbeterd. Daarnaast presenteerden de studenten de nieuwe vorm van de auto, die ontworpen is om optimaal te kunnen presteren bij de snelheid tijdens de wereldrecordpoging. Kortom, de studenten zijn druk bezig geweest met het vinden van een balans tussen de efficiëntie en de robuustheid.

Ondertussen is de productie in volle gang en werken de studenten elke dag hard aan de nieuwe auto vanuit de Dream Hall, een speciaal ingerichte locatie op de campus van de Technische Universiteit Delft. De auto wordt op 2 mei 2023 onthuld en is voor het publiek toegankelijk. In juni vindt de wereldrecordpoging plaats. Het team brengt ook regelmatig een podcast uit, genaamd ‘De Waterstofpodcast’, waarin het belang van duurzaamheid en waterstof wordt besproken. Zo wil het Eco-Runner Team Delft bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Foto van de auto van vorig jaar: De Eco-Runner van vorig jaar gemaakt door Eco-Runner Team Delft