Elk jaar werkt een nieuw team van 25 TU Delft studenten aan een auto die zo efficiënt mogelijk op waterstof rijdt. Met het ontwerp voor 2024, de Eco-Runner XIV, gaan de studenten een stap verder. Met deze auto willen de studenten op de openbare weg kunnen rijden, wat betekent dat de auto geclassificeerd kan worden in de L7E-A2 en aan alle 1301 eisen voldoet die de RDW stelt. Efficiëntie en veiligheid gaan in het nieuwe ontwerp hand in hand. Op 28 februari hebben de studenten van het Eco-Runner Team Delft het ontwerp van wat ’s werelds meest efficiënte straat legale waterstofauto moet worden voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

Tijdens de Design Presentatie werd uitgelegd welke technische aspecten belangrijk zijn voor het ontwerp en welke invloeden de strikte eisen van de RDW op het ontwerp hebben. Dit is het eerste jaar dat het team te maken heeft met deze eisen, omdat deze studenten het eerste team vormen die de waterstof auto op de openbare weg zetten. Om de waterstofauto toegelaten te krijgen op de openbare weg wordt er dit jaar extra nadruk gelegd op de veiligheid. Denk hierbij aan een nummerbord, spiegels, grotere ramen, meer lichten etc. Dat de efficiëntie niet verloren hoeft te gaan als resultaat van veiligheid wil het team bewijzen door een wereldrecordpoging te doen in juni aanstaande. Dan zal het Eco-Runner Team Delft op 1,45 kilogram waterstof 2056 kilometer afleggen. Dit zal plaatsvinden op de route van de Elfstedentocht, die zij in tien achtereenvolgende rondes zullen afleggen, dag en nacht gedurende drie dagen .

De studenten hebben de Elfstedentocht niet voor niets uitgekozen als locatie voor de wereldrecordpoging om de impact op het milieu en de noodzaak voor alternatieve en milieuvriendelijke brandstoffen te benadrukken. De Elfstedentocht is door de opwarming van de aarde al 27 jaar niet meer geschaatst. Waterstof is de blauwe oplossing voor een groene wereld en biedt mogelijkheden voor het tegengaan van de klimaatverandering.

Het team streeft in het ontwerp naar een combinatie waarbij de efficiëntie zo veel mogelijk wordt behouden terwijl de waterstofauto ook veilig genoeg is om deel te nemen aan het openbare verkeer. Vanwege de grotere focus op veiligheid zal er dit jaar veel meer getest worden dan in voorgaande jaren. De auto moet namelijk eerst voldoen aan alle eisen van de RDW. Op 8 mei aanstaande zal vooralsnog de auto af zijn en voor het eerst worden gepresenteerd tijdens de Car Reveal.

Daarna kan het testen beginnen. Eerst is er sprake van een statische test gevolgd door een EMC(Electromagnetic Compatibility) test, een waterstof test en tot slot een dynamische test. Bij deze testen wordt er onder andere gekeken naar statische eisen, interferentie van elektromagnetische straling, of het waterstofsysteem veilig genoeg is en of de rijdende auto voldoet aan bijvoorbeeld de juiste remafstand.

De testen moeten allen gehaald worden om de waterstofauto uiteindelijk op de openbare weg te kunnen laten rijden en naar Friesland te kunnen vertrekken voor de wereldrecordpoging.

Willemijn Bloem (23) uit het team van Eco-Runner noemt: ‘Het is heel bijzonder dat wij als groep studenten een waterstofauto kunnen maken die veilig genoeg is om op de openbare weg te rijden en ook nog eens zo efficiënt is.’