Op 23 januari 2024 is de CSRD helpdesk gelanceerd; een initiatief van toonaangevende bedrijven in Rotterdam, die vanuit hun specifieke expertise klaarstaan om bedrijven in Rotterdam en omliggende gebieden te begeleiden bij het verduurzamen van hun activiteiten en het rapporteren daarover volgens de CSRD.

De CSRD: wat is het en voor wie geldt het?

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is Europese wetgeving en vereist dat bedrijven informatie openbaar maken over de impact van hun activiteiten op mens en milieu, evenals de risico’s en kansen die voortkomen uit sociale en milieukwesties.

Alle beursgenoteerde bedrijven in de EU met meer dan 500 werknemers vallen al onder de CSRD. Deze bedrijven zijn vanaf 2024 verplicht te rapporteren in lijn met de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Andere grote bedrijven moeten vanaf boekjaar 2025 rapporteren volgens de CSRD (verslagen gepubliceerd in 2026). Met name voor deze laatste groep is de CSRD helpdesk in het leven geroepen.

Een groot bedrijf is een organisatie die aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:

  • 250 medewerkers en/of;
  • € 50 mln. in omzet en/of;
  • € 25 mln. in activa

Ook kleinere bedrijven, die zich in de waardeketen van CSRD-plichtige bedrijven bevinden en daardoor ook CSRD data moeten leveren, zijn van harte welkom om bij de CSRD helpdesk aan te kloppen.

De CSRD helpdesk: wat is het en voor wie is het bedoeld?

De CSRD helpdesk is een initiatief van toonaangevende bedrijven in Rotterdam, die vanuit hun specifieke expertise klaarstaan om bedrijven in Rotterdam en omliggende gebieden te begeleiden bij het verduurzamen van hun activiteiten en het rapporteren daarover volgens de CSRD.

De CSRD helpdesk is een initiatief van Salacia Solutions, 2Impact Consulting en Ploum Advocaten.

Het is daarmee een helpdesk voor Rotterdamse ondernemers, door Rotterdamse ondernemers. Maar ook bedrijven buiten Rotterdam worden natuurlijk met open armen ontvangen.

De helpdesk biedt op een laagdrempelige manier praktische kennis, ervaring en tools om ondernemingen te ondersteunen bij het voldoen aan de Europese wetgeving. Bedrijven kunnen vragen insturen en binnen 2 werkdagen zal hierop door een van de partijen gereageerd worden. Verder organiseren de partijen evenementen waar over een specifiek onderwerp van de CSRD meer informatie wordt gegeven. En altijd vanuit een praktische invalshoek, zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

De helpdesk is met name in het leven geroepen voor de bedrijven die vanaf 2025 CSRD-plichtig zijn. In Nederland vallen zo’n 3500 bedrijven onder deze golf. De initiatiefnemers zien in de praktijk dat er veel op deze bedrijven afkomt, zonder dat zij daar intern al kennis, ervaring of mankracht voor hebben. De CSRD helpdesk biedt deze bedrijven een helpende hand.

Zo gebruik je de CSRD helpdesk

Ben je benieuwd wat je CSRD helpdesk voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Ga naar www.csrdhelpdesk.nl, kijk rond en stel je vragen. Het gebruik van de CSRD helpdesk is vrijblijvend en toegankelijk voor iedereen. De partijen staan klaar om je te helpen.

De initiatiefnemers aan het woord

De initiatiefnemers zijn samen in gesprek gegaan om meer context over de CSRD helpdesk te geven. Vragen zoals ‘Hoe is het idee ontstaan om een CSRD helpdesk op te richten?’ en ‘Hoe helpt de helpdesk bedrijven om te voldoen aan de vereisten van de CSRD en andere relevante
duurzaamheidsregelgeving?’ worden beantwoord. Luister de podcast: