Gaan retouren en duurzaamheid hand in hand? Wel als het aan Boy van der Velden ligt. In de afgelopen jaren was hij als Business Development Manager bij PostNL betrokken bij verschillende duurzame initiatieven. Denk aan snelle fietsbezorging, was-service Dobbi, de circulaire transitie van Schijvens Corporate Fashion en Drop & Loop.

Retouren horen bij e-commerce. Dat is wat je overal hoort en wat je als e-commerce ondernemer ingeprent krijgt. Met retouren moet je nu eenmaal dealen.

Logistieke uitdaging

Retouren in je voordeel laten werken, dat klinkt te mooi om waar te zijn. Maar Boy van der Velden ziet juist duurzame mogelijkheden. Die zitten wat hem betreft in het slim benutten van wat er al bestaat. Hij vertelt: ‘Klanten hebben vaak een logistieke uitdaging. Als ze duurzaam willen zijn, is het laatste wat ze willen zelf een busje kopen en op diesel gaan rondrijden om producten op te halen. Want dat heeft juist een negatieve impact. Wij bieden klanten daarom de netwerken aan die PostNL al heeft. Voor klanten is dat een fijn verhaal: we gebruiken PostNL, want die rijden toch al langs bij onze klant en onze retailers.’

Het textielvraagstuk

Het is een rode draad in het circulaire gedachtengoed: slim gebruikmaken van wat er al is. En retouren kunnen hierin zomaar een hoofdrol gaan spelen, omdat je hiermee van een lineair naar een circulair proces kunt gaan. In sommige sectoren is of wordt dit zelfs verplicht. Boy vertelt: ‘Vanaf 2023 wordt het voor alle textielverkopers in Nederland wettelijk verplicht om elk product dat ze verkopen ook weer in te nemen, zodat het daarna een nieuw leven kan krijgen.’

Zo ging Boy samen met Schijvens Corporate Fashion aan de slag met een vraagstuk over de circulaire toer. Dit vraagstuk vroeg om een heel nieuwe kijk op retourlogistiek, waarbij rolcontainers worden ingezet om op verschillende locaties werkkleding in te zamelen. Schijvens produceert en recyclet de kleding, PostNL regelt de rest. Uniek is de manier van vervoeren, die het geheel extra duurzaam maakt. ‘Als je normaal een rolcontainer wilt laten ophalen, heb je al gauw een vrachtwagen of bakwagen nodig. Groot zwaar vervoer. Wij rijden met kleine busjes door de binnensteden, waar 5 of 6 rolcontainers in kunnen. Je kunt heel goed 2 of 3 containers ophalen. En dat is uniek in de markt. Want het is normaal pas rendabel vanaf een container of 10, of een vrachtwagen van 50 containers. Daarnaast haalt PostNL retourtextiel op tijdens bezorgmomenten, zodat we nooit met een lege bus rijden.’

Oplossingen op maat

‘Na het vraagstuk samen met Schijvens wisten mensen ons echt te vinden. Zo zijn we ook aan tafel gekomen bij Drop & Loop. Dat is een statiegeldautomaat voor textiel, die bijvoorbeeld bij de supermarkt staat. Dus je gooit je textiel erin en dan krijg je een tegoedbon waarmee je Drop & Loop-producten kunt kopen in die winkel. Deze producten zijn gemaakt van het textiel wat door de automaat verzameld is.’ Achter de schermen zorgt PostNL ervoor dat het textiel op de meest duurzame wijze bij Drop & Loop komt.

Er zijn dus al veel slimme initiatieven in omloop en ontwikkeling, maar de puzzel is volgens Boy nog niet helemaal rond. Ook op andere duurzaamheidsniveaus valt nog een wereld te winnen. ’We zijn nog met een aantal veelbelovende pilots bezig om te kijken hoeveel er mogelijk is in dat circulaire stuk. Voor Coolblue doen we bijvoorbeeld een pilot in België waarbij ze kapotte producten repareren in een winkel. Vervolgens halen wij die weer op en sturen ze terug naar de consument.’

Win win win!

Van lineair naar circulair denken, het is voor veel bedrijven inclusief PostNL nog best een grote omslag. Maar uiteindelijk ziet Boy vooral een win-win-winsituatie. ‘Het zijn spannende tijden, ook logistiek gezien. Als je alles terugkrijgt wat je verstuurt, krijg je in potentie ook 2 keer zoveel business. En van een afvalstroom wordt niemand blij. Maar als je die afvalstroom als nieuwe grondstofstroom gebruikt, worden mensen er juist wel blij van.’ Dat in duurzame logistieke oplossingen een kansrijke toekomst voor zowel PostNL als de klant ligt, staat voor hem vast: ’Iedereen wil het. De grote bottleneck is logistiek, en dat is iets wat wij juist goed kunnen.’