Vandaag rolt MUD Jeans haar reparatie- en vermaakservice uit voor al hun klanten in Nederland. Na afgelopen jaar een succesvolle pilot gedraaid te hebben in Utrecht en Amsterdam, heeft MUD Jeans besloten om de service voor al hun klanten aan te bieden. Dit doen zij in samenwerking met het platform MENDED.

Duurzaamheid zit in het DNA van MUD Jeans. Het Nederlandse kledingmerk pakt in vrijwel alle stappen in de keten al haar verantwoordelijkheid. Een reparatieservice had MUD Jeans tot vorig jaar nog niet, totdat het bedrijf met MENDED een pilot startte in Utrecht en Amsterdam om de impact te meten qua klanttevredenheid, duurzaamheid en financiële haalbaarheid. MENDED stelt MUD Jeans’ klanten in staat om op een gemakkelijke en betrouwbare manier een reparatie of vermaak op hun item te bestellen, en zo langer met hun item te doen. MENDED organiseert de digitale, operationele en logistieke processen, waardoor MUD Jeans zich kan blijven focussen op hun core business en gelijktijdig verder verduurzamen.

Waarom MUD Jeans dit doet

Het aanbieden van deze service is nog een commitment van MUD Jeans aan duurzaamheid, alsmede een statement dat zij achter de kwaliteit en levensduur van hun kleding staan. Daarbij weet MUD Jeans uit de pilot dat de service leidt tot betere klanttevredenheid, -loyaliteit en conversie. Het zorgt voor een extra klantcontactmoment, wat marketingkansen met zich meebrengt, en klanten die via een retailer gekocht hebben komen nu in aanraking met MUD Jeans zelf. Tevens worden alle gegevens qua reparatie en vermaak opgeslagen en teruggevoerd naar MUD Jeans, waardoor zij inzicht krijgen in wat er aan welk product kapotgaat, zodat zij ontwerpverbeteringen door kunnen voeren in hun product- en productieproces. Daarbij zorgt het vermaken voor verlaagde retouren. Nieuw gekochte jeans die via MUD Jeans’ website zijn besteld kunnen deels op kosten van MUD Jeans vermaakt worden. Het vermaken van items draagt bij aan het verlagen van retouren. De hoofdredenen van retouren hebben te maken met de pasvorm voor de klant, die geregeld met relatief eenvoudige verstelwerkzaamheden verholpen kan worden. Hierdoor wordt het aantal pakketten dat heen en weer verzonden wordt verlaagd, wat gunstig is voor het milieu en kostenbesparend is voor MUD Jeans.

MUD Jeans betaalt 50% van de reparatiekosten

Iedereen in Nederland met een kledingstuk van MUD Jeans kan deze laten repareren via MENDED. Hiervoor dient de klant naar www.mended.eu/mudjeans te gaan. Daar kan de klant met een paar klikken aangeven wat er gerepareerd of vermaakt moet worden, waarna zij het item kunnen opsturen naar MENDED en binnen een aantal dagen retour ontvangen. MUD Jeans betaalt 50% van de reparatie- en vermaakkosten. Daarmee helpen zij hun klanten hun items langer te gebruiken.

Over MUD Jeans en MENDED

MUD Jeans is ‘s werelds eerste circulaire denimmerk. De missie van MUD Jeans is om de vervuilende mode-industrie te veranderen met eerlijke fabrieken en circulaire producties. Geen pesticiden zijn gebruikt in de productie van katoen en alle MUD Jeans zijn gerecycled na gebruik. De productie van 1 paar jeans kost normaal zo’n 7.000 liter water. Door gebruik te maken van gerecycled en biologisch katoen zorgt MUD Jeans om het waterverbruik te verminderen met 94%. MUD Jeans is een B Corp sinds 2015 en wordt geclassificeerd als Best For The World, wat betekent dat ze bij de 5% best scorende merken horen in de categorie milieu.

MENDED is een Utrechts bedrijf dat nieuwe manieren ontwikkelt om de levensduur van kleding te verlengen. Het biedt momenteel via haar digitale platform reparatie, vermaak en resale-diensten aan zowel consumenten als kledingmerken. Het heeft als doel om het verlengen van de levensduur van je kleding net zo makkelijk en normaal te maken als het kopen van iets nieuws. MENDED heeft naast MUD Jeans partnerships met andere kledingmerken en retailers.