Eenendertig grote investeringsfondsen spreken vandaag de 10 grootste voedselgiganten aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. In een gezamenlijke brief vragen ze de bedrijven meer te doen aan de sociale- en milieuproblemen bij de productie van hun grondstoffen – met name in arme landen. De fondsen, samen goed voor bijna 1,5 biljoen dollar, spreken zich in hun verklaring uit voor Oxfam’s Behind the Brands campagne, die gericht is op betere transparantie en bedrijven zo aan te zetten tot een ‘race naar de top’ als het gaat om het terugdringen van maatschappelijke en milieurisico’s in hun leveringsketens.

‘Een gebrek aan transparantie in de sector maakt het moeilijk voor ons als investeerder om de risico’s en kansen in de leveringsketens van levensmiddelenbedrijven in te schatten,’ staat in de verklaring van onder meer Calvert Investments, F&C Asset Management, BNP Paribas Investment Partners en Aviva Investors. De investeringsfondsen zeggen toe met de levensmiddelenbedrijven te willen samenwerken om verandering in hun beleid te verwezenlijken. ‘Er is aantoonbaar een breed gedragen en dringende behoefte aan daadwerkelijke verbeteringen in de hele sector.’

Ranglijst voedselgiganten
De brief verschijnt zes maanden na de lancering van de Oxfam Behind the Brands scorekaart, waarin levensmiddelenbedrijven op hun maatschappelijke en milieubeleid gerangschikt worden.
De update van de scorekaart die Oxfam vandaag publiceert, laat kleine verbeteringen in het beleid van de bedrijven zien. Nestlé, Unilever, Coca Cola, Danone en General Mills behalen een iets hogere score, maar niet één bedrijf krijgt meer dan een “voldoende” over de hele linie.

‘De eerste verbeteringen zijn hoopgevend, maar om echt een verschil te maken voor mensen die lijden onder landroof, vervuiling en uitbuiting bij de productie van ons voedsel, is meer focus en ambitie nodig’, zegt Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib. ‘We zijn blij met deze oproep van investeerders. Samen met druk van consumenten helpt dit om bedrijven te bewegen hun toeleveringsketens te verbeteren en iets te doen tegen honger, armoede en onrecht.’

Naast het vergelijken van beleid van de grootste levensmiddelenbedrijven, onderzoekt Oxfam ook de praktijk in de verschillende leveringsketens en het beleid dat de bedrijven hebben om de risico’s tegen te gaan. Na een eerste onderzoek naar de positie van vrouwen in de cacao-teelt, publiceert Oxfam Novib binnenkort een onderzoek naar landroof in de leveringsketen van suiker. In reactie op de Behind the Brands-actie over chocolade kondigden Nestlé, Mars en Mondolez al snel maatregelen aan om de positie van vrouwen in hun toeleveringsketen te verbeteren.